Ruukki lanserar solcellspaneler för fasadmontering

26 maj 2015 kl. 13.00

Ruukki utökar sitt utbud av solenergiprodukter med en fasadmonterad solpanel. Ruukki on-wall solar omvandlar solljus till elektricitet och kan monteras på såväl nya byggnader som på renoveringsobjekt.

Ruukki on-wall solar system är särskilt lämpade för detaljhandel-, industri-, lager- och logistikbyggnader

”Med solcellspaneler på fasaden visar företaget sin miljömedvetenhet och att man tar ett aktivt miljöansvar. Solpanelerna genererar en del av den el som byggnaden kräver. Företagen kan dessutom med gott samvete nyttja användningen av solenergi i sin image, till exempel genom att räkna ut för vilken utrustning man har ersatt den årliga elförbrukningen med solenergi”, konstaterar Martin Flodihn, Business director på Ruukki.

Solpanelerna fästs i fasaden med ett monteringssystem utvecklat av Ruukki. På en yta av 50 kvadratmeter genereras en effekt om ca 8 kWh. För det behövs en enhet med 30 stycken solpaneler, till en investeringskostnad av ca 15 000 EUR.

Rent estetiskt finns inga negativa aspekter, snarare tvärtom:

”Solpaneler som montaras på hela vägghöjden delar in och ger rytm till normalt intetsägande fasader. Med dessa paneler blir resultatet en representativ fasad”, konstaterar Ruukkis arkitekt Petteri Lautso.

I Ruukkis sortiment ingår även solenergiproducerande Liberta Solar paneler, vilka fungerar som fasadbeklädnad.

Läs mer på vår webbsida: www.ruukki.se/solcellsfasader

Mer information vänligen kontakta: Martin Flodihn, Business director, Ruukki Construction, tel.  070 9 833 451, martin.flodihn@ruukki.com

Ruukki Construction betjänar kunder i byggbranschen. Vi levererar produkter och tjänster som omfattar både design och installation och som främjar företagskundernas verksamhet, som omfattar investerare och byggföretag. Privatkunderna bygger eller renoverar tak och vi förser dem med takprodukter och installationstjänster under varumärkena Plannja och Ruukki. Förutom via återförsäljare betjänar vi taktäckare genom våra Ruukki Express-butiker och Plannja-serviceställen i nio länder. Ruukki Construction har ungefär 3 300 anställda och tillverkning på 20 anläggningar i Europa. Jämförbar nettoförsäljning under 2014 var 6 217 mdkr. Ruukki Construction är en division av SSAB. SSAB är ett nordisk och USA-baserat stålföretag med verksamhet i över 50 länder. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm och Helsingfors. www.ruukki.se

Taggar: