• RVRC Holding AB/

Starkt globalt tillväxtår - RevolutionRace växte nettoomsättningen 48% till 1 331,5 MSEK och EBIT 59% till 366,8 MSEK under helåret 2021/22

Report this content

Jag är mycket stolt och glad över RevolutionRace resultat under vårt första bokslutsår som noterat bolag. Efterfrågan i Q4 var fortsatt stark, trots makroekonomiska utmaningar med förändrat konsumentbeteende som följd. När vi summerar räkenskapsåret 2021/22 kan jag nöjt konstatera att RevolutionRace lägger ett mycket framgångsrikt verksamhetsår bakom sig präglat av stark tillväxt på många marknader.” säger Pernilla Nyrensten, vd och medgrundare för RevolutionRace.

Fjärde kvartalet (apr – jun 2022)

• Under det fjärde kvartalet ökade RevolutionRace nettoomsättningen med 16 procent och uppgick till 318,2 (273,7) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 9 procent och uppgick till 73,0 (66,7) MSEK, motsvarande en EBIT-marginal på 21.3 (23,9) procent. Justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 73,0 (79,0) MSEK, motsvarande en justerad EBIT-marginal på 21,3 (28,3) procent.
  • Genomsnittligt nettoordervärde (AOV) uppgick till 774 (740) SEK. Ökningen förklaras i huvudsak av en gynnsam marknadsmix.
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 0,52 (0,44) SEK och efter utspädning till 0,52 (0,44) SEK.

Helår (jul 2021 — jun 2022)

• Under räkenskapsåret 2021/2022 ökade RevolutionRace nettoomsättning med 48 procent och uppgick till 1 331,5 (897,1) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 59 procent och uppgick till 366,8 (230,4) MSEK, motsvarande en EBIT-marginal på 26,3 (25,2) procent. Justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 366,8 (252,2) MSEK, motsvarande en justerad EBIT-marginal på 26,3 (27,6) procent
  • Genomsnittligt nettoordervärde (AOV) uppgick till 803 (763) SEK.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,77 (0,64) SEK per aktie.

Rapporten presenteras för investerare, analytiker och media i en webcast idag kl 10.00 CEST.

Följ presentationen live: Länk till webcast (på engelska)

För att lyssna på presentationen via telefon, vänligen ring:

SE: +46850558368

UK: +443333009268

US: +16467224902

För mer information, kontakta gärna:
Jesper Alm
CFO
jesper.alm@revolutionrace.se

Denna information är sådan information som RVRC Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2022 kl. 07:30.

Om RevolutionRace
RVRC Holding AB (publ) (RevolutionRace) erbjuder högkvalitativa funktionskläder för människor med en aktiv livsstil. Bolaget grundades 2013 av Pernilla Nyrensten, VD och Niclas Nyrensten, Creative Director. Sedan starten har grundarna haft målet att skapa multifunktionella kläder med riktigt bra passform, i högsta kvalitet och till rimliga priser under devisen ”Nature is our playground”. Genom att sälja kläder online, direkt till konsument utan onödiga mellanhänder, kan RevolutionRace erbjuda produkter som har ett oslagbart värde avseende pris, kvalitet och design. Tillsammans med sina kunder har bolaget vuxit snabbt och säljer sina produkter till fler än 35 länder. Besök gärna corporate.revolutionrace.com.