Många spännande aktiviteter arrangeras under Rymdveckan i september

Report this content

Med anledning av att det i år är 50 år sedan den första månlandningen anordnar västsvenska företag, organisationer och offentliga verksamheter under veckan 14 till 22 september en mängd olika aktiviteter tillgängliga för allmänheten. Det gemensamma samlingsnamnet är ”Rymdveckan”. Västsverige är en stark rymdregion, nu och historiskt och med Rymdveckan vill man belysa detta, öka kunskapen och inspirera inför framtiden.

Apollo 8 Mission image Earth over the horizon of the moon

Under Rymdveckan kommer det att erbjudas många aktiviteter för alla med intresse för rymden och dess betydelse för vetenskap, industri, hållbarhet och kultur. Varför inte besöka Nyinvigningen av utställningen Hasselblad and the Moon med Christer Fuglesang, åka till Onsala Rymdobservatorium eller uppleva en musikalisk resa med Göteborgs Symfoniker.

Även för små barn och skolungdom kommer det att finnas mycket trevligt att syssla med – bland annat Hasselbladstiftelsens experimentbuss Science Safari på Götaplatsen och Rymdskolan om satelliten MATS och svarta hål på Chalmers. Det kommer även finnas många roliga arrangemang på Universeum och hos Alfons Åberg.  För mer info – se programmet på Rymdveckans hemsida: www.rymdveckan.se/program

Rymden har fascinerat människor i alla tider och i flera av de aktiviteter som anordnas tas det ett historiskt avstamp, men det erbjuds också en inblick i den senaste tekniken och de senaste innovationerna – ett område där Västsverige ligger i framkant.

Rymdveckan som arrangemang har initierats av Hasselbladsstiftelsen, Chalmers och Göteborgs universitet. Tillsammans medverkar ett trettiotal aktörer och på hemsidan uppdateras programmet kontinuerligt. Intresset är stort och verksamheter som bland andra Universeum, Alfons Åbergs Kulturhus, Göteborgs Symfoniker, Slottsskogsobservatoriet, Innovatum Science Center och IVA kommer att delta. Flera företag, som RUAG Space kommer också öppna upp för allmänheten och arrangera olika event. Rymdveckan stöds även av Göteborg & Co / Näringslivsgruppen och Västra Götalandsregionen.

Rymdveckan är också en del av Göteborgs 400-årsjubileum och fokusåret 2019 Kunskap och Upplysning. Evenemanget kommer att finnas med på 400-årsjubileets hemsida www.goteborg2021.com  och finns redan nu på www.goteborg.com

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Nedan följer exempel på några av de intressanta programpunkterna. För fullständig information se www.rymdveckan.se/program och följ oss gärna på #rymdveckan och i sociala medier.

Hasselbladstiftelsen, som själva firar 40-årsjubileum i år, har en naturlig anknytning till rymden. Människans första steg på månen förevigades med en Hasselbladskamera och bilderna hör till de mest ikoniska i fotografins historia. Redan nu är Hasselbladstiftelsen aktuell med utställningen Moonlight, som står kvar till och med 22 september på Hasselblad Center, Göteborgs Konstmuseum.

Under Rymdveckan kommer också bl a följande aktiviteter att arrangeras:

Chalmers har en institution för rymd-, geo- och miljövetenskap, som också är värd för Onsala rymdobservatorium. Under Rymdveckan anordnas följande aktiviteter:

En annan aktör som medverkar under Rymdveckan är Göteborgs Konserthus. De anordnar följande aktiviteter:

För mer information, v.v. kontakta
Catrin Mattsson
Projektledare Rymdveckan
E-post: info@rymdveckan.se  alternativt via telefon 08-652 43 00

För PR-frågor, v.v. kontakta Birgitta Plyhm, 0707 77 12 90; birgitta@plyhm.se

Om Rymdveckan
År 2019 är det 50 år sedan den första månlandningen. Det uppmärksammas med en rymdvecka den 14-22 september 2019 som både blickar bakåt och framåt, från historien mot framtiden, ut i rymden och tillbaka mot jorden. Rymdveckan i Västsverige erbjuder ett brett program kring rymdens betydelse för innovation, inspiration, vetenskap, industri, forskning, miljö, hållbarhet, samhällsnytta, kultur, konst och kreativitet. Programmet vänder sig till alla åldrar och består av en mångfald av aktiviteter. Initiativtagare till Rymdveckan är Hasselbladstiftelsen, Chalmers och Göteborgs universitet.

www.rymdveckan.se

Taggar: