Rymdveckan i Västsverige – nu börjar nedräkningen!

Report this content

Under Rymdveckan 14-22 september firas 50-årsjubileet av den första månlandningen. Det är också en chans att lyfta fram Västsveriges plats i rymden och rymdens plats i Västsverige. Medverkar gör ett 30-tal aktörer och totalt erbjuds ett program med drygt 100 aktiviteter, från konserter och föreläsningar till utställningar och experiment.

Bildkälla: NASA

Rymdveckan inleds med öppning av Universeums nya permanenta utställning Rymdresan, programmet fortsätter bland annat med en rymdhelg på Innovatum Science Center i Trollhättan och på Alfons Åbergs Kulturhus utforskas månen och stjärnhimlen tillsammans med astronauter och skådespelare. I slutet av veckan gästar den svenske astronauten Christer Fuglesang Göteborg och återinviger Hasselbladstiftelsens utställning Hasselblad and the Moon. Fuglesang deltar även vid konserten Steget på månen med Göteborgs Symfoniker. Under Rymdveckan tas också det första spadtaget för ett nytt besökscenter vid Onsala Rymdobservatorium ägt av Chalmers.

Christer Fuglesang. Foto: privat

Steget på månen.
Bildkälla: Göteborgs Symfoniker

Ur Hasselblad and the Moon, 2016 © Hasselbladstiftelsen

”Vi finslipar innehållet under Rymdveckan och räknar nu ner till när den här raketen ska lyfta. Intresset har varit stort både från allmänheten och från organisationer och verksamheter som vill bidra till att arrangemanget exponeras eller själva vara en del av programmet”, säger Catrin Mattsson, projektledare för Rymdveckan.  ”Vi gläds också åt att bland annat rymdministern Matilda Ernkrans och  Anna Rathsman, generaldirektör för Rymdstyrelsen kommer att närvara vid några tillfällen under veckan.

Västsverige har länge varit en stark rymdregion. Här finns framgångsrik rymdindustri med både stora och små företag och framstående rymdforskning och utbildning i världsklass. Ett mål med Rymdveckan är att belysa detta, öka kunskapen och inspirera inför framtiden.

Detta görs inte bara genom att företag, organisationer och forskare som jobbar med rymden berättar för allmänheten vad de jobbar med och slår upp dörrarna till sina verksamheter. Flera programpunkter visar också rymdens roll i kulturen med konserter, föreläsningar och utställningar.

Initiativtagare till Rymdveckan är Hasselbladstiftelsen och Chalmers. Arrangemanget genomförs tillsammans med bland andra Universeum, Göteborgs Universitet, Göteborgs Symfoniker och Alfons Åbergs Kulturhus. Rymdveckan stöds även av Göteborg & Co / Näringslivsgruppen och Västra Götalandsregionen. Programmet för Rymdveckan uppdateras löpande och finns på www.rymdveckan.se/program-rymdveckan/

För mer information, kontakta:
Catrin Mattsson
Projektledare Rymdveckan
E-post: info@rymdveckan.se  alternativt via telefon 08-652 43 00

För PR-frågor, kontakta
Birgitta Plyhm
birgitta@plyhm.se

Om Rymdveckanwww.rymdveckan.se
År 2019 är det 50 år sedan den första månlandningen. Det uppmärksammas med en rymdvecka den 14-22 september 2019 som både blickar bakåt och framåt, från historien mot framtiden, ut i rymden och tillbaka mot jorden. Rymdveckan i Västsverige erbjuder ett brett program kring rymdens betydelse för innovation, inspiration, vetenskap, industri, forskning, miljö, hållbarhet, samhällsnytta, kultur, konst och kreativitet. Programmet vänder sig till alla åldrar och består av en mångfald av aktiviteter. Initiativtagare till Rymdveckan är Hasselbladstiftelsen och Chalmers. Arrangemanget genomförs tillsammans med bland andra Universeum, Göteborgs Universitet, Göteborgs Symfoniker och Alfons Åbergs Kulturhus. Rymdveckan stöds även av Göteborg & Co / Näringslivsgruppen och Västra Götalandsregionen. Evenemanget är en del av Göteborgs 400-årsjubileum och fokusåret 2019 Kunskap och Upplysning.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi finslipar innehållet under Rymdveckan och räknar nu ner till när den här raketen ska lyfta. Intresset har varit stort både från allmänheten och från organisationer och verksamheter som vill bidra till att arrangemanget exponeras eller själva vara en del av programmet. Vi gläds också åt att bland annat rymdministern Matilda Ernkrans och Anna Rathsman, generaldirektör för Rymdstyrelsen kommer att närvara vid några tillfällen under veckan
Catrin Mattsson, projektledare för Rymdveckan