Succé för Rymdveckan

Report this content

Nyligen rådde det rymdyra i Västsverige när evenemanget Rymdveckan gick av stapeln. Ett evenemang initierat av Hasselbladstiftelsen och Chalmers för att uppmärksamma 50-årsjubileet av månlandningen och den historiska anknytningen liksom regionens framgångsrika rymdindustri och framstående forskning. Under veckan deltog cirka 60 lokala aktörer och omkring 150 aktiviteter för alla åldrar arrangerades.

”Vi är otroligt nöjda med utfallet av Rymdveckan – en unik gemensam satsning tillsammans med såväl akademi som näringsliv, kulturinstitutioner och övriga organisationer. Uppmärksamheten har varit stor och besöksantalet likaså. Alla involverade har gjort ett enastående arbete med att förmedla och sprida kunskap om rymden, från då till nu och vidare i framtiden. Vi hoppas att vi lyckats med vårt mål att synliggöra allt spännande som händer i regionen relaterat till rymden och även inspirerat till vidare intresse för både vuxna och barn. Kunskap och förståelse kring rymden är viktigt för hela samhället och utifrån många olika aspekter, inte minst för miljö och klimat”, säger Catrin Mattsson, projektledare Rymdveckan.

Höjdpunkter under veckan
Veckan inleddes med att Sveriges rymdminister Matilda Ernkrans besökte företag i Göteborg och även närvarade vid invigningen av Rymdveckan och Universeums nya utställning Rymdresan.
Under Rymdveckan genomfördes omkring 150 aktiviteter i form av seminarier, föredrag, filmvisningar, utställningar, konserter och andra upplevelser kring rymdtemat. Aktiviteterna vände sig till alla åldrar, från små barn på Alfons Åbergs Kulturhus till föreläsning på äldreboendet Tre Stiftelser. Under veckan deltog många välkända talare, astronomer, forskare och företagsledare. Även astronaut Christer Fuglesang gästade Göteborg och deltog både vid invigningen av Hasselbladstiftelsens utställning Hasselblad and the Moon och Göteborgs Symfonikers konsert Steget på månen. Under veckan arrangerade Chalmers en ceremoni vid Onsala rymdobservatorium där det första spadtaget för ett nytt besökscentrum togs i närvaro av bland andra landshövdingen i Hallands län Lena Sommestad samt Rymdstyrelsens generaldirektör Anna Rathsman.  Detta för att i framtiden kunna ta emot fler rymdintresserade besökare vid observatoriet.

Rymdaktiviteter fortsätter
Även om Rymdveckan är slut fortsätter rymdrelaterade aktiviteter på flera håll. Den nyinvigda utställningen på Universeum tillhör deras permanenta utbud och pågår tills vidare. Detsamma gäller utställningen Hasselblad and the Moon på Hasselblad Center. Under Rymdveckan påbörjade Chalmers en tekniktävling för elever i årskurs 6. Denna pågår under hela hösten och vinnarna presenteras i mars nästa år.  Till våren, närmare bestämt den 4 maj, arrangerar också Chalmers seminariet Produktion i rymden. Se mer information på respektive organisations hemsida.

Finns det då några planer på att göra Rymdveckan till ett återkommande evenemang? Christina Backman, VD Hasselbladstiftelsen, som tillsammans med Chalmers är initiativtagare till Rymdveckan kommenterar: ”Vårt fokus har varit att genomföra Rymdveckan i år med avstamp från 50-årsjubileet av den första månlandningen. Men vi är övertygade att rymdfrågorna även kommer att ha aktualitet i framtiden i någon form inte minst med tanke på den mycket framgångsrika rymdindustri och forskning som finns förlagd till regionen”.

För mer information, kontakta:
Catrin Mattsson
Projektledare Rymdveckan
E-post: info@rymdveckan.se  alternativt via telefon 08-652 43 00

PR-ansvarig, kontakta:
Birgitta Plyhm
birgitta@plyhm.se

Om Rymdveckanwww.rymdveckan.se
År 2019 är det 50 år sedan den första månlandningen. Det uppmärksammas med en rymdvecka den 14-22 september 2019 som både blickar bakåt och framåt, från historien mot framtiden, ut i rymden och tillbaka mot jorden. Rymdveckan i Västsverige erbjuder ett brett program kring rymdens betydelse för innovation, inspiration, vetenskap, industri, forskning, miljö, hållbarhet, samhällsnytta, kultur, konst och kreativitet. Programmet vänder sig till alla åldrar och består av en mångfald aktiviteter. Initiativtagare till Rymdveckan är Hasselbladstiftelsen och Chalmers. Arrangemanget genomförs tillsammans med bland andra huvudpartners Universeum, Göteborgs Universitet, Göteborgs Symfoniker och Alfons Åbergs Kulturhus, Göteborg & Co / Näringslivsgruppen och Västra Götalandsregionen, samarbetspartners Cobham Gaisler, GKN Aerospace, RUAG Space, Innovatum Startup, Rymdforum och Tre Stiftelser - totalt omkring 60 medverkande aktörer. Evenemanget är en del av Göteborgs 400-årsjubileum och fokusåret 2019 Kunskap och Upplysning.

Bildtexter:

• Göteborgs Symfoniker under ledning av Daniel Bjarnason, med NASAs Hasselbladsbilder projicerade på väggarna. Foto: Francis Löfvenholm/GSO
  • Christer Fuglesang besökte Alfons Åbergs Kulturhus och en besökande skolklass fick ställa frågor. Foto: Beatrice Törnros
  • Rymdminister Matilda Ernkrans besöker RUAG. På bilden Matilda Ernkrans, VD/Landschef Anders Larson och Chef Antenn-enhetens Tom Seeman. Foto Peter Nilsson
  • Rymdminister Matilda Ernkrans besökte Universeum, här tillsammans med Carina Halvord, VD på Universeum. Foto: Truls Svenningsson
  • Christer Fuglesang invigde utställningen Hasselblad and the moon hos Hasselbladstiftelsen. Foto: Cecilia Sandblom
  • Onsala rymdobservatorium. Första spadtaget tas av Lisbeth Schultze, länsöverdirektör, Länsstyrelsen i Västra Götaland och Lena Sommestad, landshövding i Hallands län. Foto: Chalmers/Johan Bodell

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Catrin Mattsson, projektledare Rymdveckan.
Christina Backman, VD Hasselbladstiftelsen.