Ryska Posten cyklar för miljön på Norrmalmstorg!

Ryska Posten har alltid haft höga ambitioner att värna om miljön. Nu lanseras Ryska Posten ”Det globala cykelbudet”. Det innebär att du kan beställa ett cykelbud precis vart du vill och precis hur långt du vill - innanför tullarna, utanför, till Huddinge, Göteborg, eller Bangkok. Det kanske tar lite längre tid och kostar lite mer, men ur miljösynpunkt är det väldigt mycket bättre. Vissa platser kan såklart bli svåra att leverera till, som öar eller världsdelar till vilka det saknas vägar. Men då hittar Ryska Posten andra, hyfsat miljövänliga, alternativ!

Kampanjen startas genom en installation på Norrmalmstorg där reklamtavlan drivs av Ryska Postens egna cykelbud. För att tavlan ska lysa måste de cykla för att hålla igång den. Med kampanjen på Norrmalmstorg och sin nya tjänst cyklar de inte bara längre än innan utan vill också visa att det alltid går att vara miljövänlig. Förväntningarna är att denna tjänst framför allt ska användas för Stockholms närområden som exempelvis Södertälje eller Huddinge dit normalt en bil skulle användas. Det kommer att ta något längre tid och kosta lite men för att uppmuntra kundernas miljömedvetna val reducerar Ryska Posten dessa ”långdistanscykelbud” med 25 procent.

- Vi vill ta vår ambition att vara miljövänliga ännu längre, även när det krävs att vi anstränger oss lite extra. Det ska bli spännande om någon av våra kunder beställer ett cykelbud till exempelvis Berlin, säger Lina Östlund, kampanjansvarig, om den nya satsningen.

Ett urval av Ryska Postens tidigare miljömedvetna val:

• Vår bilpark består av elbilen Nissan Leaf och hybridbilen Toyota Prius. Vi var först i Sverige med elbilar i yrkesmässig trafik och dessutom laddar dem med el från vårt eget vindkraftverk vilket gör bilarna helt utsläppsfria, bra va?
  • Vi är delägare i ett vindkraftverk och har på så sätt en miljöneutral energiförsörjning utan koldioxidutsläpp.
  • Vi har en komplett avfallsanläggning där vi återvinner papper, wellpapp, glas, plast, grovsopor, elektronik, batterier och lampor.
  • Vi erbjuder våra kunder att lagra varor hos oss för vidare distribution. På så sätt kan många långa transporter undvikas.
  • Vid inköp väljer vi alltid miljömärkta produkter eller det mest miljövänliga alternativet.
  • Vi ser kontinuerligt över vår verksamhet och letar aktivt efter fler sätt att vara miljövänliga

För mer information:

Kampanjansvarig: Lina Östund, lina@ryskaposten.se eller 0762 89 16 27

Produktansvarig: Sara Hansdotter Johansson, sara@ryskaposten.se eller 0708 12 29 05

Vi kan skicka isskulpturer till Zanzibar, fikabröd över gatan, sjösätta båtar, flytta bohag till Hong Kong, planera skattjakter i Stockholms skärgård, arrangera företagsfester, montera 50 plasmaskärmar på under en timme och... Det kanske låter som att vi kan göra allt, men på sätt och vis stämmer det. Sen starten 1998 har vi ständigt anpassat vår service efter kundens behov och växt från en liten obetydlig budfirma till ett fullservice-företag. När en kund kommer med ett önskemål ser vi till att fixa det helt enkelt. Vi säger ja. Främst för att det brukar leda till långvariga och bra samarbeten, men också för att det är roligare än att säga nej.

Citat

Vi vill ta vår ambition att vara miljövänliga ännu längre, även när det krävs att vi anstränger oss lite extra. Det ska bli spännande om någon av våra kunder beställer ett cykelbud till exempelvis Berlin.
Lina Östlund, kampanjansvarig på Ryska Posten