SEB startar private equity-fond

SEB startar private equity-fond SEB Invest erbjuder nu en ny och unik typ av investeringsprodukt: SEB Private Equity - där kundernas kapital investeras i en portfölj av andra private equity-fonder - en så kallad fond-i-fond. SEB Private Equity är en Luxemburgbaserad värdepappersfond. Minimiinvestering är 100 000 euro för institutionella investerare och 30 000 euro för private banking-kunder. Förvaltare är Stefan Mårelid och Niklas Sjöberg, som ansvarar för SEB Invests befintliga private equity- investeringar. Private equity har under det senaste decenniet varit det snabbast växande finansiella tillgångsslaget med en årlig genomsnittlig tillväxttakt på mer än 30 procent. I Europa var avkastningen från private equity under åren 1990-1999 i genomsnitt 15 procent på årlig basis, medan det noterade indexet under samma period uppgick till 11,5 procent. Private equity kan grovt delas in i två typer: "buyouts" och "venture capital". Buyouts innebär huvudsakligen majoritetsinvesteringar i existerande mogna bolag eller utköp av divisioner från större företag. Syftet är att genom omstruktureringar, rationaliseringar och/eller strategiförändringar öka bolagets värde. Venture capital är investeringar i bolag som befinner sig i en tidig utvecklingsfas. Avsikten är att genom kapitalinjektioner och stöd till ledningen skapa mervärden och bygga ett nytt bolag som är möjligt att sälja eller börsintroducera. SEB är en europeisk finanskoncern framförallt för företag och finansiellt aktiva privatpersoner. SEB har 630 kontor i Sverige, Tyskland och Baltikum, med totalt 4 miljoner kunder. Av dessa är 1 miljon Internetkunder. SEB har också verksamhet i övriga Norden, Storbritannien, Luxemburg och Schweiz. Koncernens balansomslutning är 1 188 miljarder kronor och förvaltat kapital uppgår till 892 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgår till 20 950. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Stefan Mårelid, ansvarig förvaltare private equity, SEB Invest, 08-788 62 58, 070-346 22 50 Anna Selberg, informationsansvarig SEB Investment Management & Life, 08-785 11 46, 070-763 81 54 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00340/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00340/bit0002.pdf