Enskilda Securities förstärker

Enskilda Securities förstärker Per-Anders Ovin, Henric Falkenberg och Björn Jansson blir nya medarbetare i Enskilda Securities. Alla tre kommer närmast från seniora befattningar i Alfred Berg. Vid tillträdet under hösten kommer Per-Anders Ovin att efterträda Per Elcar i rollen som globalt ansvarig för affärsenheten Equities (aktiemäkleri) inom Enskilda Securities. Per Elcar blir i stället globalt ansvarig för Sales, dvs kontakterna med Enskilda Securities ca 500 institutionella kunder i Sverige och internationellt. Henric Falkenberg kommer att tillsammans med Göran Tornée leda Equities verksamhet i Stockholm. Björn Jansson blir globalt ansvarig för analysverksamheten. - De här tre förstärkningarna är ett led i vår strävan att vara nummer ett på aktiesidan i hela Norden, säger Lars Linder-Aronson, chef för Enskilda Securities. Samtidigt ökar vi förutsättningarna att utveckla hela vår intenationella verksamhet. Målet är att bli ett av de fem ledande mäklarhusen i Europa inom viktiga branscher och sektorer som exempelvis läkemedel och medicinsk teknik, skogsindustri, verkstads- och fordonsindustri och bank/försäkring. - Vi har goda förutsättningarna att vara med på den nya "Euroland-marknaden" tack vare vår mångåriga geografiska närvaro på de viktiga marknaderna i Europa. Utöver den närmast heltäckande bevakningen av alla börsnoterade företag i Sverige, Danmark, Finland och Norge, samt en allt bredare täckning av de baltiska länderna, utvecklar vi nu även i övrigt vår internationella analysverksamhet. - Vi fortsätter att bygga en organisation som även i framtiden kan behålla positionen som Nordens ledande investmentbank, säger Lars H Thunell, VD och koncernchef i Skandinaviska Enskilda Banken. Från den starka nordiska positionen kommer Enskilda Securities nu att expandera sin internationella verksamhet. För mig är den strategin ett bra exempel på styrkan i S-E- Bankskoncernens decentraliseringsfilosofi där varje affärsområde ges möjlighet att utveckla sin affär efter egna förutsättningar. Enskilda Securities, S-E-Bankskoncernens investment bank och fondkommissionär. har ca 400 anställda i åtta länder*. Enskilda är i dag den största aktören på Stockholmsbörsen och fyra i Helsingfors. Analysverksamheten rangordnas i flera aktuella kundundersökningar (Euromoney, Finanstidningen mfl) som tvåa både i de fyra nordiska länderna och i Norden som helhet. Den andra affärsenheten inom Enskilda Securities, Corporate Finance, är ledande i både Sverige och Norden sammantaget. Den tidigare aviserade bolagiseringen av Enskilda Securities går enligt plan. Därmed blir Enskilda Securities ett dotterbolag i S-E-Bankskoncernen under hösten. *) Enskilda Securities finns i London, New York, Frankfurt, Paris, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo och Stockholm. För ytterligare information, kontakta: Lars Linder-Aronson, chef Enskilda Securities, tel 08-5222 9519 Gunilla Wikman, informationschef S-E-Bankskoncernen, 08-763 8125