S-E-Banken köper ABB Investment Management

S-E-Banken köper ABB Investment Management Skandinaviska Enskilda Banken har träffat ett avtal med ABB om att förvärva ABB Investment Management. ABB Investment Management bedriver kapitalförvaltningsverksamhet i Sverige, Finland, Norge, Polen, Schweiz och USA och har cirka 80 anställda. Det förvaltade kapitalet uppgår till cirka 33 miljarder kronor, varav 6,5 miljarder kronor inom ABB Fonder. Övrig förvaltning omfattar såväl kunder inom ABB-koncernen, såsom försäkringsbolaget Sirius, medel för flera av ABBs pensionsfonder samt externa kunder. Parterna har kommit överens om att ej offentliggöra köpeskillingen. Lars Lundquist, vice VD i S-E-Banken och chef för affärsområdet SEB Asset Management: - Asset Management är ett strategiskt tillväxtområde inom banken och köpet av ABB Investment Management stämmer väl in i denna strategi. ABB Investment Management har väl profilerade fonder, hög kompetens och närvaro på flera intressanta marknader. I Norge och Finland kompletteras våra egna, för oss relativt nya verksamheter. Vi får dessutom tillgång till etablerade förvaltningsorganisationer i Schweiz och Polen, där vi inte finns idag. Förvärvet förutsätter att nödvändiga tillstånd erhålles från myndigheter i respektive land. SEB Asset Management omfattar hela S-E-Bankens fondverksamhet samt förvaltningen av de samlade tillgångarna från koncernens liv- och sakförsäkringsverksamheter. Vidare ingår SEB Kapitalförvaltning, en "privatbank" med cirka 40 000 kunder; Institutional Asset Management som erbjuder nordiska institutioner kapitalförvaltningstjänster samt finska förmögenhetsförvaltaren Ane Gyllenberg. Per den 30 juni 1998 uppgick den totala förvaltningsvolymen för kunders räkning till cirka 485 miljarder kronor. Rörelseresultatet för första halvåret 1998 uppgick till 445 Mkr, en ökning med 20 procent från 1997. Antalet anställda uppgår till ca 870 i Sverige, Finland, Norge och USA. För vidare information, kontakta: Lars Lundquist, vice VD i S-E-Banken och chef för affärsområde SEB Asset Management, tel 08-763 68 50 Gunilla Wikman, S-E-Bankens koncerninformationschef, tel. 08-763 81 25