S-E-Banken startar samarbete med utländska fondförvaltare

S-E-Banken startar samarbete med utländska fondförvaltare Som ett resultat av kundernas efterfrågan på nya intressanta investeringsalternativ, lanserar nu S-E-Banken åtta fonder från utländska förvaltare. Dessa är: Fond Fidelity Asian Special Situations Fund Fidelity Australia Fund Fidelity France Fund Fidelity Germany Fund Fidelity Iberia Fund Fidelity Italy Fund Mercury Japan Opportunities Fund Fleming China Fund S-E-Banken har efter förhandlingar valt Fidelity, Mercury och Fleming som leverantörer då de är välrenommerade, etablerade sedan många år och deras fonder uppvisar en god utveckling i jämförelse med andra tänkbara förvaltare. Längre fram kan även andra förvaltare, vars fonder motsvarar kundernas önskemål, komma ifråga. Fonderna kompletterar S-E-Bankens eget sortiment, som idag är Sveriges bredaste med drygt 100 olika fonder. De nya externa fonderna är dels länderfonder, dels specialfonder. Vissa av fonderna representerar nya områden, t ex Kina, där S-E-Banken nu väljer ett externt samarbete i stället för att starta egna fonder. Fidelitys fonder France, Germany, Iberia och Italy ger kunderna tillgång till fonder med god utveckling och som, till skillnad från S-E-Bankens egna fonder, investerar i enskilda länder inom Europaområdet. - Vi vill kunna tillfredställa våra kunders behov av att kunna investera i intressanta fonder utanför vårt eget sortiment, utan att de ska behöva öppna depå eller handla direkt av den utländska förvaltaren till högre priser, säger Bengt Bergholtz, ansvarig för Affärsutveckling inom SEB Fondmarknad. På det här sättet blir det både enklare och billigare för kunden. Det finns inga krav på lägsta investeringsbelopp för de nya utländska fonderna hos S-E-Banken. Förvaltningsavgiften är 1,5 procent och inträdesavgiften 3 procent vid köp via fondkonto. Inga andra avgifter tillkommer. Vid köp direkt från de externa förvaltarna är inträdesavgiften 5 procent eller mer, och förvaltningsavgiften 1,5 procent. Tillsammans med de fem Eurofonder som lanserades i juli och som redan attraherat många nya fondsparare, har S-E-Banken ett heltäckande sortiment som hela tiden anpassas till marknadens behov. Fler fonder planeras att lanseras under hösten, t ex en Rysslandsfond. För ytterligare information, kontakta: Bengt Bergholtz, chef för Affärsutveckling inom SEB Fondmarknad, tfn 08-676 91 81 Jan Bruneheim, chef för SEB Fondmarknad, tfn 08-676 91 22