"Club Privat" - Näringslivets bolagsstyrelser: Endast för män!

"Club Privat" - Näringslivets bolagsstyrelser: Endast för män! Imorgon, fredagen den 14 juni, startar Avantgarde sin aktion mot näringslivets "gubbefierade" styrelser. Genom en mobil aktion, inspirerad av porrklubbsestetiken, kommer Avantgarde att åka omkring på Stockholms gator, för att uppmana kvinnor (och män) att reagera mot näringslivets extremt mansdominerade styrelser. Aktionen startar med en presskonferens (och fototillfälle) Plats: Brunkebergstorg, vid ingången till Gallerian. Tid: Fredagen den 14 juni kl. 11.00. Efter presskonferensen drar aktionen ut på gatorna. - Av 335 börsbolag - 5,4% kvinnor i styrelserna. - Av Svenskt Näringslivs 46 000 medlemsföretag leds 8,5 % av en kvinnlig vd. - 2% av VD:arna i Sveriges 500 största bolag är kvinnor. - 3% av alla VD:arna i Sveriges 500 största bolag heter Göran. - Vi är hälften kvinnor i Sverige, vilket betyder att andelen kvinnliga konsumenter är 50%. Vi måste fundera på hur vi kvinnor mer effektivt kan använda vår konsumentmakt för att påverka företagen. Med dagens takt kommer andelen kvinnor i näringslivet nå 50 % år 2175. Vi i Avantgarde vill inte vänta 173 år på att näringslivet ska bli jämställt - vi vill ha en förändring nu, säger Veronika Ryd ordförande i Avantgarde Stockholm. För ytterligare information: Veronika Ryd 070-962 55 53 * Feministklubben Avantgarde formades 1997. Ett antal tjejer mellan 25 och 30 år, som var politiskt aktiva och feminister, kände att det inte fanns något riktigt forum för "yngre" tjejer som ville engagera sig i kvinnorörelsen. Från att ha varit 5 tjejer 1997 är vi idag, 2002, ca 300 tjejer. Från början var tanken att vi inte skulle bli en förening i formell mening, utan att vi skulle agera och påverka via nätet. Vi insåg dock snart att de organisations strukturer som råder ännu inte är moget för före- ningar som bara existerar i "Cyberrymden". Därför bildade vi en klubb. Den första som bildades var Avantgarde Stockholm. Idag finns Avantgarde i Malmö, Göteborg, Uppsala och på Gotland. Avantgarde är en del av S-kvinnor. www.avant-garde.nu ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00460/wkr0002.pdf