Fred i Mellanöstern!

Fred i Mellanöstern! Uttalande vid S-kvinnors förbundsstyrelsemöte i Stockholm den 14 april 2002: Den militära israeliska invasionen av palestinska flyktingläger och återockupationen av städer och byar innebär ett urskiljningslöst våld mot civila och enorm materiell förödelse av palestinsk egendom. Vi S-kvinnor fördömer denna militära aggression - liksom de brott mot folkrätten som den israelsiska regeringen gör sig skyldig till genom den ockupation av palestinska områden som nu pågått under trettiofem år. Konfiskationen av mark, inflyttningen av bosättare, deportationerna, hussprängningarna och förstörelsen av odlingar och olivlundar är kränkningar som drabbar även helt oskyldiga. Det är metoder som kränker internationell lag. En grundprincip i den humanitära rätten är att civila måste skyddas. Skolor och sjukhus har nu träffats vid en rad tillfällen. Ambulanstransporter har drabbats, även utryckningar från Röda korset/halvmånen och FN:s flyktingorgan UNRWA har stoppats. Attacker mot civila är alltid oacceptabla. Det gäller också palestinska självmordsbombare och andra terrorhandlingar som riktas mot civila israeler. Vi kräver att den palestinska myndigheten tydligt tar avstånd från myten om martyrskap som leder till att unga palestinier agerar självmordsbombare. Sharon gick till val på ökad säkerhet, men resultatet av hans politik har blivit det motsatta. Och nu tycks allt bara bli värre. Vi kräver att den israeliska regeringen genast tar sitt förnuft till fånga och drar tillbaka sina militära styrkor från de palestinska områdena. Genom att extremister tillåtits bestämma dagordningen den senaste tiden tycks fred och försoning vara avlägset. Likväl måste parterna - förr eller senare - tillbaka till förhandlingarna. Frågan är bara hur många ytterligare liv som måste spillas innan detta sker. Omvärldens påtryckningar på Israel måste därför intensifieras. Vi välkomnar de stora ansträngningar som nu görs av FN och EU, men mer behöver göras och särskilt av stormakten USA. Nu måste också förberedelser göras för att, efter det israeliska militära tillbakadragandet, öka den internationella närvaron på palestinskt område, helst i form av en internationell fredsstyrka. Som i alla väpnade konflikter är det kvinnorna, barnen och de gamla människorna som lider mest - därför kräver vi S-kvinnor: - Slut på våldshandlingarna. - Slut på den israeliska ockupationen av palestinska områden. - Förhandlingar om en hållbar, stabil och rättvis fred. - Internationell närvaro, helst med en fredsstyrka. - Upprättande av en palestinsk stat. - Säkerhet för den israeliska staten. - Att regeringen jobbar för att EU och FN tar de initiativ som krävs för att skapa en varaktig fred i Mellanöstern. Ytterligare information: förbundsordförande Inger Segelström 070-579 52 51 Pressekreterare: Martina Wagner 08-700 27 40 Besök: www.s-kvinnor.a.se eller www.avant-garde.nu S-kvinnor, Box 70458, 107 26 Stockholm, tel. 08-700 26 00, fax 08-676 09 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/16/20020416BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/16/20020416BIT00590/wkr0002.pdf