Inget mer fusk och mygel!

Inget mer fusk och mygel! S-kvinnor konstaterade idag vid sitt bostadspolitiska seminarium på Björkhaga, Gotland, att det framgångsrika samarbetet med Byggnads resulterat i att bostaden nu ingår i den generella välfärden tillsammans med vård, skola och omsorg. Men baksidan av bostadspolitiken är fusk, mygel, segregation och sjuka hus. Detta måste vi komma till rätta med - nu! - Idag pratar alla om att vi har ett segregerat boende i storstädernas förorter, men ingen pratar om att vi numer bara bygger bostadsområden och bostadsformer för personer med pengar och hög inkomst. Varför talar ingen om detta? Varför ser ingen skandalen i det här? Säger Siw Wittgren- Ahl, styrelsemedlem i S-kvinnor och s-ledamot i bostadsutskottet. Ronny Olander, ansvarig för samarbetet mellan Byggnads och S-kvinnor, påtalar sambandet mellan pressade och korta byggtider i byggbranschen och människors ohälsa. Friska miljöer ger friska människor och omvänt ger sjuka miljöer sjuka människor, säger Olander. - Rätten till en egen bostad har länge varit en av S-kvinnors viktigaste frågor, säger förbundsordförande Inger Segelström. Vi är glada över att bostaden nu ses som en del av den generella välfärden helt i enlighet med S-kvinnors program Kvarteret Framtiden. Men det förpliktigar, fortsätter Segelström. Skandalen och korruptionen i byggbranschen gör S- kvinnor rasande! Vi kommer inte att sky några medel för att rensa i byggträsket och för att få bostadspolitiken att handla om hur vi bygger nytt och bygger om fler och billigare bostäder samt att vi också bygger rätt och friskt från början, avslutar Segelström För ytterligare information: Inger Segelström 070-579 52 51, Ronny Olander 070-574 51 13, Siw Wittgren-Ahl 070-343 96 42 Besök: www.s-kvinnor.a.se eller www.avant-garde.nu S-kvinnor, Box 70458, 107 26 Stockholm, tel. 08-700 26 00, fax 08-676 09 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/11/20020711BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/11/20020711BIT00380/wkr0002.pdf