Joakim Paasikivi ansluter till SRI: ”En tongivande aktör med ett tydligt och viktigt syfte”

Report this content

Behovet av att tolka och förstå vår omvärlds volatilitet, osäkerhet, komplexitet och tvetydighet – det man ibland benämner och förkortar som VUCA – och vilken påverkan det rådande säkerhetsläget har på den egna verksamheten är stort i Sverige.

För att förstärka sin analysförmåga och förmåga att bidra till ökad medvetenhet hos svenska verksamheter knyter säkerhetskonsultföretaget SRI nu till sig Joakim Paasikivi. Tillsammans med Joakim Paasikivi vill SRI, i ännu större utsträckning än vad man redan gör idag, bistå dessa verksamheter med kunskap, insikter, omvärldsbevakning och kvalificerade beslutsunderlag.

Överstelöjtnant Joakim Paasikivi är för många ett välkänt ansikte då han, sedan krigets utbrott i Ukraina, bistått otaliga nyhetsmedier med sin expertis och hjälpt svenska folket att förstå krigets utveckling och skeenden – såväl som dess påverkan på resten av Europa och på Sverige.

Nu ansluter Joakim Paasikivi till SRI:s Advisory board i rollen som senior rådgivare. Sedan tidigare har SRI knutit till sig Stefan Kristiansson, tidigare chef för MUST, samt Therese Mattsson, tidigare generaldirektör för Kustbevakningen och Tullverket. Tillsammans med Joakim och styrelsen på SRI utgör de SRI:s Advisory board.

– SRI är en tongivande aktör med ett tydligt och viktigt syfte där de vill bidra till ett säkrare Sverige, något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag uppfattar att SRI:s arbete med bland annat omvärldsbevakning och bevakning av hotaktörer, utbildningsinsatser såväl som deras övriga produktportfölj skapar stort värde och viktiga beslutsunderlag hos svenska verksamheter. Jag ser fram emot att få bidra tillsammans med SRI:s ledning och övriga rådgivare, säger Joakim Paasikivi.

Joakim har tillryggalagt en imponerande karriär som inkluderat bland annat sin senaste roll som lärare inom militärstrategi på Försvarshögskolan och befattningar inom den Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, MUST. Joakim gjorde nyligen även ett bejublat sommarprat i Sveriges Radio P1 i samband med att han också gick i pension ifrån sin karriär inom Försvarsmakten.

–För många behöver inte Joakim Paasikivi och vad han kan bidra med någon närmare förklaring. Om man har haft förmånen att få ta del av Joakims analyser så har man troligtvis även uppskattat hans förmåga att förklara samband, risker och geopolitiska utmaningar, eller hans djupa kunskap inom militärstrategi och historia som hjälper oss att förstå världen idag och vad vi kan förvänta oss framöver. Vi är oerhört glada för att Joakim valt att bli en del av SRI och vår Advisory board, säger Anders Selvehed, VD på SRI och fortsätter:

– Att bedöma risker idag är oerhört svårt. Hur påverkas en arbetsgivare av omvärldshändelser globalt och nationellt, samt av förändrade eller nystiftade regelverk? Och vad kan det få för konsekvenser om en arbetsgivare inte arbetar proaktivt med personalsäkerhet? Även frågor kopplat till civilförsvar och totalförsvar, särskilt i förhållande till Ryssland, är högst relevanta i Sverige idag och kommer att påverka många svenska verksamheter under många år framöver. Joakims kunskap, insikter och slutsatser inom dessa komplexa områden kommer att vara till stor nytta för SRI och våra kunder, avslutar Anders Selvehed.

Joakim Paasikivi tillträder sin roll i början av september och kommer även att delta på SRI Summit den 5:e september.

För frågor och information:

Anders Selvehed, VD, SRI
anders@sri.se

Om SRI:
SRI (Scandinavian Recruitment Intelligence) är ett svenskägt privat företag och en ledande aktör inom bakgrundskontroller, säkerhetsskydd och verksamhetsskydd med en övergripande vision om att bidra till att skapa trygga och säkra arbetsplatser och ett säkrare Sverige. SRI arbetar med människan i fokus och är experter inom området personalsäkerhet och insiderprevention.

Inom denna disciplin hjälper SRI offentliga och privata verksamheter med Security-as-a-service-lösningar, omvärldsbevakning, konsultation och utbildning för att främja proaktivt och systematiskt säkerhetsarbete.

SRI bidrar i egenskap av privat aktör till kvalificerade utredningar som motverkar bland annat spionage, insiderverksamhet och terror då hot och risker riktar sig mot svenska verksamheter.