• S R Intelligence AB/

Tidigare Generaldirektör för Kustbevakningen och framstående terrorexpert ansluter till privat säkerhetsföretag för att bidra till Sveriges säkerhet

Report this content

Säkerhetsläget i Sverige har kraftigt försämrats inom flera olika områden under de senaste åren och det är en osäker framtid vi har framför oss. Hotet mot Sverige från både utländska och inhemska aktörer har ökat och fortsätter att öka. Flera myndigheter uttrycker att man är medvetna om det ökande hotet, men att det behövs ytterligare resurser för att möta hoten samt att det finns många frågor och utmaningar som behöver hanteras.

Säkerhetshot, underrättelsehot, terrorrelaterade hot samt hot från organiserad brottslighet är högaktuella områden som påverkar och skapar konsekvenser för hela det svenska samhället. Att förstå dem var för sig, men också hur de påverkar varandra är därför viktigare än någonsin.

”Vår minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, påtalar ofta att ”vi vet inte hur lång tid vi har på oss”. Tillgången till tid är en okänd faktor. Han understryker även vikten av att agera nu och att våga prioritera det som är viktigt. Det är många olika faktorer som har påverkat Sveriges säkerhetsläge. Sverige har bland annat lämnat den militära alliansfriheten och är på väg in i Nato. Vi är även ett av de mest digitaliserade länderna i världen, samtidigt som vi fortfarande lider av bristande IT-säkerhet. Utöver detta besitter vi en erkänt stor innovationskraft och är ett land i teknisk framkant, något som är intressant för utländska aktörer,” säger Pierre Gudmundson, säkerhetsrådgivare på SRI.

För att ännu bättre kunna bidra i samhällsviktiga frågor och samhällsgemensamma utmaningar knyter säkerhetsföretaget SRI till sig ytterligare seniora rådgivare. Therese Mattsson, tidigare Generaldirektör för Kustbevakningen, och terrorexpert Hans Brun ansluter till tidigare MUST-chefen Stefan Kristiansson som sedan tidigare är senior rådgivare till SRI.

​​​Stefan Kristiansson t.v Therese Mattsson och Hans Brun infälld

”Privata företag fyller en viktig roll i samhället när det gäller att exempelvis snabbt kunna bidra med insatser för förhöjd säkerhet, rådgivning eller kunskaps- och medvetandehöjande insatser. SRI är en sådan viktig aktör som har ett tydligt och uttalat fokus på att bidra till ett säkrare Sverige genom att hjälpa svenska verksamheter att skapa säkerhet runt människan och exempelvis motverka infiltration och insiderhot – och självklart även yttre hot. Det känns både viktigt och stimulerande att vara delaktig i detta arbete. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet från arbete med strategisk ledning- säkerhets- och krisfrågor,” säger Therese Mattsson.

Nytillskotten syftar till att ytterligare förstärka med viktiga kunskapsresurser och utökad analysförmåga kring det försämrade säkerhetsläget såväl som förmåga att blicka framåt och ta fram viktiga beslutsunderlag för mottagare inom alla sektorer i samhället som behöver motverka dessa och andra hot.

”Den privata sektorn har både djup kunskap, kapacitet och vilja – och ofta bättre förutsättningar än vissa myndigheter att bidra i det proaktiva arbetet, men även i det reaktiva. Denna förmåga behöver framför allt privata aktörer förstå att den existerar och att den på ett kvalitativt sätt kompletterar våra svenska myndigheters arbete. När det gäller terrorhotet finns det många olika delar där privata företag som SRI kan hjälpa till och skydda svenska verksamheter och medarbetare, både i Sverige och utomlands,” säger Hans Brun.

”Jag är glad över att både Therese Mattsson och Hans Brun väljer att ansluta och ta klivet som rådgivare i den privata sektorn. Vår gemensamma erfarenhet och samlade kompetens gör att vi tre, tillsammans med SRI:s övriga kompetens, har goda förutsättningar att vara rådgivande i dessa högaktuella och viktiga frågor – och i förlängningen bidra till ett säkrare Sverige. Förre Säpochefen Klas Friberg brukade säga att i den rådande situationen behöver ”fler göra mer”. Detta är SRI ett gott exempel på. Denna förstärkning sker också i helt rätt tid,” säger Stefan Kristiansson.

”Det finns mycket hög kompetens hos tidigare högt uppsatta statliga tjänstemän som är ett viktigt bidrag till samhället, även i den privata sektorn. I min mening är deras erfarenhet och kompetens helt avgörande för helheten. Therese, Hans och Stefan har denna bakgrund, erfarenhet och kompetenser. Därför är vi glada och stolta över att de valt att ingå i vår advisory board och vi ser fram emot att, med deras hjälp, kunna bidra ännu mer till Sverige och svenska verksamheter framöver,” avslutar Pierre Gudmundson, SRI.

Om Therese Mattsson:
Therese Mattsson kommer närmast från Kustbevakningen där hon tjänstgjort som Generaldirektör. Innan Kustbevakningen var Therese även Generaltulldirektör på Tullverket. Therese har även varit chef för Rikskriminalpolisen samt har en bakgrund från såväl Säkerhetspolisen som Polisen. Therese har sammanlagt 40 års erfarenhet från bland annat säkerhets- och krishanteringsarbete på högsta strategiska och operativa nivå inom statens tjänst.

Om Hans Brun:
Hans Brun är en av Sveriges mest välrenommerade forskare och experter inom terrorism, antagonistiska hot och kopplingen mellan terrorgrupper och organiserad brottslighet. Hans är idag verksam som strategisk analytiker inom rättsväsendet och forskar vid King’s College i London. Hans är även ett välkänt ansikte i svensk media och nyhetsrapportering där han ofta anlitas för att bidra med expertutlåtande och analys i dessa frågor.

Om Stefan Kristiansson:
Generalmajor Stefan Kristiansson har en lång karriär inom den svenska Försvarsmakten bakom sig, senast som chef för MUST, Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. Innan dess har han bland annat tjänstgjort som försvarsattaché vid Sveriges ambassader i Helsingfors och Tallinn och som Militärrådgivare vid Utrikesdepartementet.

Therese Mattsson och Hans Brun tillträdde sina respektive uppdrag hos SRI den 23 november.

För mer information:

Pierre Gudmundson, SRI
E-post: pierre@sri.se

Om SRI:
SRI (Scandinavian Recruitment Intelligence) är ett svenskägt privat företag med en övergripande vision om att bidra till att skapa trygga och säkra arbetsplatser och ett säkrare Sverige. SRI arbetar med människan i fokus och är experter inom området personalsäkerhet och insiderprevention.

Inom denna disciplin hjälper SRI offentliga och privata verksamheter med konsultation, produkter och tjänster för proaktivt och systematiskt säkerhetsarbete – både kopplat till verksamhetsskydd, säkerhetsskydd och luftfartsskydd. SRI bidrar i egenskap av privat aktör till kvalificerade utredningar som motverkar bland annat spionage, insiderverksamhet och terror då hot och risker riktar sig mot svenska verksamheter.

Taggar: