Beslut från Läkemedelsverket påverkar Epiprotect-serien i Sverige

Svenska Läkemedelsverket har beslutat att produkterna Epiprotect2117 och EpiprotectUlcer inte länge får marknadsföras och släppas ut på marknaden i Sverige under CE klass 1, utan istället skall ligga i CE klass 2b. Bakgrunden till beslutet är bland annat att de bedömt att produkterna utgör mer än enbart en barriärfunktion.

Eftersom S2Medical AB (publ) sedan tidigare har identifierat ett större användningsområde hos produkterna än vid lanseringen, har ett arbete med att utöka indikationerna redan startat vilket gjort att en ny CE märkning under Klass 2b är beräknad färdig under 2019.

"Sedan 2014 har det berörda produkterna varit på den svenska marknaden som CE klass 1. Produkterna har hjälpt ett stort antal patienter med svåra sår i både Sverige och övriga världen, inga negativa biverkningar eller tillbud har någonsin rapporterats. En CE märkning under klass 2b är snart färdigställd vilket gör att beslutet endast kommer att skapa små förändringar i vår svenska försäljning och detta under en kortare tidsperiod. Vi jobbar även aktivt i dialog med bland annat Svenska Läkemedelsverket för att hitta den bästa vägen framåt. “ Säger bolagets VD Petter Sivlér.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som S2MedicalAB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30/5 2019 kl. 15:59.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är bolagets certified adviser.