Delårsrapport april – juni 2021

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT

Under kvartal 2 uppgick Bolagets nettomsättning till 2,2 (16,7) miljoner SEK. Jämförelseåret påverkas av bolagets försäljning av medicinskt förbrukningsmaterial avsett att motverka spridningen av COVID-19, vilken var som högst i samband med COVID-19 pandemins utbrott under kvartal 2 2020. Försäljningen av bolagets ordinarie sårläkningsprodukter visar en positiv tillväxt, försäljningen har ökat med 188% jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Kassaflödet uppgick under kvartalet till -6,8 (1,1) miljoner SEK. Kassaflödet under kvartal 2 påverkas av ett intensifierat arbete under kvartalet med bolagets CE-märkning av produkterna EPIPROTECT® samt ivaQ® samtidigt som jämförelseårets resultat påverkats positivt från försäljning av medicinskt förbrukningsmaterial.

KVARTALET APRIL – JUNI 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 2,2 miljoner SEK (16,7 miljoner SEK)

• Rörelseresultatet uppgick till -4,1 miljoner SEK (0,0 miljoner SEK)

• Periodens resultat uppgick till -4,1 miljoner SEK (0,0 miljoner SEK)

• Vinst per aktie uppgick till -0,28 SEK (0,00 SEK)

FINANSIELL UTVECKLING

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Omsättningen för kvartal 2 uppgick till 2,2 (16,7) miljoner SEK. Förändringen jämfört med föregående år är hänförlig till den extraordinära försäljning av medicinskt förbrukningsmaterial som haft en kraftig påverkan på bolagets nettoomsättning under kvartal 2 år 2020. Bolagets försäljning av ordinarie sårläkningsprodukter har under kvartalet ökat med ca 188% jämfört med motsvarande period föregående räkenskapsår.

Kostnaderna har minskat jämfört med samma period föregående år vilket är hänförligt de större inköp av medicinskt förbrukningsmaterial som skedde under det andra kvartalet 2020. Kostnadsbilden 2021 har påverkats av den CE-märkningsprocess som slutfördes under kvartalet vilket medförde högre övriga externa kostnader till följd av ökade konsultarvoden.

Resultatet för kvartal 2 uppgick till -4,1 (0,0) miljoner SEK. Förändringen är hänförlig till den försäljning av medicinskt förbrukningsmaterial som skedde i samband med COVID-19 pandemins stora utbrott under våren 2020.

FINANSIELL STÄLLNING

Bolagets likvida medel uppgick per balansdagen till 9,7 miljoner SEK jämfört med 16,5 miljoner SEK vid periodens ingång. Kassaflödet för kvartalet uppgick till -6,8 (1,1) miljoner SEK. Jämförelseårets kassaflöde påverkades positivt av försäljning av medicinskt förbrukningsmaterial. Kassaflödet under kvartalet påverkas även av den CE-märkningsprocess för produkterna EPIPROTECT® samt ivaQ® som slutfördes under kvartalet.

Eget kapital uppgick per balansdagen till 2,3 miljoner SEK vid periodens ingång. Soliditeten uppgick vid periodens slut till 83 procent.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2021

Bolaget har per den 1 juni 2021 erhållit godkännande av anmält organ för CE-märkning avseende produkterna ivaQ® (klass IIa) respektive EPIPROTECT®. Godkännandet främjar en ökad försäljning av produkterna på den europeiska marknaden. Den nya versionen av EPIPROTECT® öppnar upp för ökad försäljning då dess indikationer både tillåter behandlingar av fler och mer avancerade sårtyper. Den nya versionen av EPIPROTECT® avser ersätta serierna 2117, Ulcer samt Basic. ivaQ® som är världens minsta system för undertrycksbehandling används främst för vätskehantering av sår. Systemet blev genom CE-märkningen godkänt för användning på både kroniska sår samt kirurgiska snitt vilket innebär att marknaden för systemet är mycket stor.

Bolaget har den 12 juni 2021 beviljats patentskydd för Instagraft® i Japan och Kina. Instagraft-teknologin används för minimalt invasiv hudtransplantation och möjliggör att fler patienter med kroniska sår får tillgång till hudtransplantation.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Den 5 juli 2021 mottog bolaget en ny rekordorder från sin distributör i Förenade Arabemiraten. Beställningen omfattar en engångsbeställning av sårläkningsprodukter till ett värde av drygt 760 000 SEK samt en månatlig beställning av Epiprotect till ett värde av ca 2,5 miljoner SEK/år. Den månatliga beställningens volym är baserad på de senaste månadernas inkommande beställningar från slutanvändare och kan komma att justeras beroende på mängden inkommande ordrar.

Den 9 juli 2021 slutförde S2Medical AB (Publ) köpet av Curenc AB genom en riktad kvittningsemission av 266 666 B-aktier till teckningskursen 7,09 kronor/aktie. Curenc AB kommer inkluderas i S2Medicals verksamhet från tillträdesdagen 9 Juli 2021 och kommer därmed konsolideras i Bolagets finansiella rapportering från kvartal 3 2021.Två studier har offentliggjorts sedan det aktuella kvartalets utgång. Den första var en studie som genomfördes vid Al Jalila Children’s Hospital i Dubai och omfattade 28 barn. Studien visade bland annat på en effektiv smärtlindrande effekt, mindre oro hos föräldrarna till de behandlade barnen samt mindre ärr. Den andra studien genomfördes vid Nottingham Children’s Hospital och visar på positiva resultat för Epiprotect i form av bland annat en uttalad smärtlindrande effekt, säkerhet samt snabba och enkla patientuppföljningar. Studien omfattar 101 patienter mellan åldrarna 0–15 år som behandlats för brännskador upp till 16 %. Studien är även den första som visar på att EPIPROTECT® tolereras väl av patienter med olika etnicitet. Samtliga författare till studien är oberoende i förhållande till bolaget.

Bolaget tecknade den 2 augusti 2021 ett distributionsavtal för den sydkoreanska marknaden med JSPHARMA. Avtalet omfatter bolagets produkter i EPIPROTECT®-serien. Avtalet medför en initial beställning om totalt ca 250 000 SEK samt förpliktelser till ytterligare beställningar om minst 7 miljoner SEK över de kommande 3 åren för att upprätthålla kontraktets giltighet.

Delårsrapport april – juni 2021

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-08-23 09:00 CET.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets certified adviser.