Delårsrapport januari – mars 2020

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT

Kvartal 1 visar en rekordhög tillväxt där Bolaget stärker sin finansiella ställning genom att bland annat erbjuda medicinskt förbrukningsmaterial avsett att motverka spridningen av covid-19. Bolagets omsättning för kvartalet är den högsta hittills och lika stor som för helåret 2019. Volymer från ordinarie sårläkningsprodukter är trots rådande kris i linje med samma period föregående år.

- Nettoomsättningen uppgick till 2,9 miljoner SEK (0,4 miljoner SEK)

- Rörelseresultatet uppgick till -4,6 miljoner SEK (-3,8 miljoner SEK)

- Periodens resultat uppgick till -4,6 miljoner SEK (-3,8 miljoner SEK)

- Vinst per aktie uppgick till -0,41 SEK (-0,34 SEK)

FINANSIELL UTVECKLING

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Omsättningen för kvartal 1 uppgick till 2,9 (0,4) miljoner SEK vilket är Bolagets högsta omsättning och tillväxt hittills. Majoriteten är relaterat till medicinskt förbrukningsmaterial avsett att motverka spridningen av covid-19 men försäljning relaterat till sårläkningsprodukter är trots det i linje med samma period föregående år.

Kostnaderna har ökat jämfört med föregående år till följd av förstärkning av organisationen för att hantera nuvarande och framtida tillväxt. Jämfört med kvartal 4 ligger kostnaderna i princip oförändrat.

Resultatet för kvartal 1 uppgick till -4,6 (-3,8) miljoner SEK. Jämfört med föregående år belastas resultatet av de satsningar på sälj, marknadsföring och utveckling som genomförts för att säkerställa fortsatt ökade intäkter på sikt. Jämfört med kvartal 4 2019 har resultatet förbättrats mot bakgrund av försäljningsökningen relaterad till medicinskt förbrukningsmaterial.

FINANSIELL STÄLLNING

Bolagets likvida medel uppgick per balansdagen till 4,4 miljoner SEK jämfört med 15,5 miljoner SEK vid periodens ingång. Kassaflödet för perioden har belastats av stora inköp i slutet av mars där det positiva kassaflödet från försäljningsintäkter för dessa produkter realiseras i kvartal 2.

Eget kapital uppgick till 20,5 miljoner SEK jämfört med 25,1 miljoner SEK vid periodens ingång. Soliditeten uppgick vid periodens slut till 82 procent.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2020

Den 26 februari informerade bolaget om att Organisation Africaine De La Propriete Intellectuelle har meddelat att Instagraft-teknologin har beviljats patentskydd i 17 afrikanska länder.

Den 2 mars 2020 meddelade bolaget att patentskydd för ivaQ-teknologin har beviljats i Italien. Systemet för undertrycksbehandling av sår som Bolaget har utvecklat tillsammans med Absorbest AB ger en mer patientvänlig behandling än traditionella undertryckssystem. Detta öppnar upp stora möjligheter på den kraftigt växande marknaden för mobila system för undertrycksbehandling av sår.

Under mars 2020 erhåller bolaget, som tidigare pressmeddelats, flera stora ordrar om medicinskt förbrukningsmaterial avsett att motverka spridningen av covid-19. Totala värdet var ca 23 miljoner SEK varav merparten avses levereras under kvartal 2 2020. Bolaget har tillsammans med underleverantörer lyckats möta den brist på personlig skyddsutrustning som råder. Bolaget har även, trots logistiska hinder, lyckats transportera stora mängder utrustning från Kina till Sverige men även samarbetat med svenska underleverantörer. Bolaget ser möjligheter att genom tidigare upparbetade affärsrelationer vara behjälplig med att tillhandahålla skyddsutrustning i kampen mot covid-19.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Bolaget arbetar intensivt med de erhållna beställningarna avseende skyddsutrustning för att bekämpa spridning av covid-19 och hittills har närmare två tredjedelar av dessa levererats.

Samtidigt stärker Bolaget de interna processerna relaterade till försäljning och utveckling genom att bland annat anställa en Regulatory Manager.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30 / www.partnerfk.se) är bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

S2Medical AB (publ) - Delårsrapport januari – mars 2020