Delårsrapport januari – mars 2021

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT

Under kvartal 1 uppgick Bolagets nettomsättning till 3,2 (2,9) miljoner SEK. TIllväxten uppgår till cirka 9,1% vilket delvis förklaras av fortsatt försäljning av medicinskt förbrukningsmaterial till vården men även av tillväxt inom segmentet för bolagets ordinarie sårläkningsprodukter där försäljningstillväxten under kvartalet uppgår till cirka 62%. Kassaflödet uppgick under kvartalet till -8,6 (-11,1) miljoner SEK. Kassaflödet påverkas under perioden negativt med -2,4 miljoner SEK från emissionsrelaterade kostnader av engångskaraktär för den nyemission som genomfördes  under kvartal 4 2020.  Kassaflödet under kvartal 1 påverkas också av ett intensifierat arbete under kvartalet med bolagets pågående CE-märkning av produkterna EPIPROTECT® samt ivaQ®. Efter periodens utgång ser bolaget en fortsatt tilltagande efterfrågan på Bolagets ordinarie sårläkningsprodukter på marknaderna Mellanöstern samt Europa.

KVARTALET JANUARI-MARS 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 3,2 miljoner SEK (2,9 miljoner SEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -4,5 miljoner SEK (-4,6 miljoner SEK)
  • Periodens resultat uppgick till -4,5 miljoner SEK (-4,6 miljoner SEK)
  • Vinst per aktie uppgick till -0,30 SEK (-0,41 SEK)

FINANSIELL UTVECKLING

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Omsättningen för kvartal 1 uppgick till 3,2 (2,9) miljoner SEK där majoriteten är relaterat till medicinskt förbrukningsmaterial avsett att motverka spridningen av COVID-19. Försäljning av bolagets sårläkningsprodukter har under kvartalet ökat med ca 62% jämfört med motsvarande period föregående räkenskapsår.

Kostnaderna har ökat jämfört med samma period föregående år vilket är hänförligt dels till ökade konsultarvoden relaterade till bolagets pågående CE-märkningsprocess, dels till ökade personalkostnader från Bolagets ökade personalstyrka.

Resultatet för kvartal 1 uppgick till -4,5 (-4,6) miljoner SEK. Resultatförbättringen är hänförligt till försäljningstillväxten inom bolagets ordinarie sårläkningsprodukter samt ökade balanserade utgifter för utvecklingsarbeten.

FINANSIELL STÄLLNING

Bolagets likvida medel uppgick per balansdagen till 16,5 miljoner SEK jämfört med 25,1 miljoner SEK vid periodens ingång. Kassaflödet för kvartalet uppgick till -8,6 (-11,1) miljoner SEK där en positivt bidragande faktor är bolagets ökade försäljning. Jämförelseårets kassaflöde påverkades negativt av inköp av medicinskt förbrukningsmaterial där försäljningen realiserades först under det andra kvartalet 2020. Under kvartal 1 2021 påverkas kassaflödet negativt med -2,4 miljoner SEK av engångskostnader från den nyemission som genomfördes under kvartal 4 år föregående år.

Eget kapital uppgick per balansdagen till 28,3 miljoner SEK, jämfört med 32,8 miljoner SEK vid periodens ingång. Soliditeten uppgick vid periodens slut till 85 procent.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS

Sieb Smidtman tillträdde som regional säljchef i Europa per den 1 januari 2021. Sieb har mer än 30 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter i Europa och kommer senast från tjänsten som Sales Director Northern Europe på det amerikanska medtech-bolaget Argentum Medical. Sieb har uner sin karriär byggt upp ett mycket stort nätverk av distributörer och Key Opinion Leaders inom sårläkning i Europa.

Bolaget har per den 12 februari 2021 vunnit en upphandling i Region Stockholm genom teckning av distributionsavtal med Ynolens AS. Distributionsavtalet avser försäljning av Ynolens AS parfymfria luktborttagare i Sverige, som bland annat används för att minska patienters lidande vid sårbehandlingar.

I samverkan med Ynolens AS har Bolaget vunnit en upphandling inom Region Stockholm som sträcker sig över 3 år med option för förlängning om ytterligare totalt 2 år.

Den 19 februari 2021 tecknades ett distributionsavtal för den sydafrikanska marknaden med Endoscopic Solutions SA (Pty) Ltd. Avtalet omfattar bolagets samtliga produkter och innebär initiala beställningar om totalt ca 500 000 SEK samt förpliktelser till ytterligare beställningar om minst 4,5 miljoner SEK över de kommande 3 åren för att upprätthålla kontraktets giltighet.

Den 16 mars godkände National Medical Products Administration registreringen av Epiprotect i Kina. Godkännandet omfattar en produkt avsedd för de Kinesiska marknaden vars råmaterial avses produceras i S2Medicals fabrik i Sverige.

Den 23 mars 2021 erhöll bolaget sin största beställning av EPIPROTECT® i bolagets historia genom en beställning värd drygt 700 000 SEK från bolagets distributör i Förenade Arabemiraten.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Inga väsentliga händelser har rapporterats efter periodens utgång.

Delårsrapport januari - mars 2021

Denna information är sådan som S2Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-05-20 09:00 CET.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets certified adviser.