DELÅRSRAPPORT JULI – SEPTEMBER 2023

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT

Koncernens nettoomsättning under kvartalet uppgick till 1,2 (0,8) MSEK. Omsättningsökningen är delvis hänförlig till en ökad säljaktivitet i Bolagets fokusområden vilket resulterat i ordrar vars leveranser omfördelats från föregående kvartal.

Rörelsens kostnader har minskat kraftigt jämfört med samma period föregående år. Rörelsens kostnadsminskning är hänförlig till effektiviseringar inom både personal samt övriga externa kostnader. Dock har räntan för lånefinansieringen,

Resultatet för kvartal 3 uppgick till -6,1 (-7,6) MSEK och påverkas utöver rörelsens minskade kostnader även negativt av ovan nämnda högre finansiella kostnader jämfört med samma period föregående år.

UTVECKLING INOM KONCERNEN, JULI - SEPTEMBER 2023

• Total nettoomsättning uppgick till 1,2 (0,8) MSEK

• Rörelseresultatet uppgick till -2,9 (-7,0) MSEK

• Periodens resultat uppgick till -6,1 (-7,6) MSEK

• Vinst per aktie uppgick till -0,02 (-0.30) SEK

FINANSIELL ÖVERSIKT

Nedan siffror i parentes anger uppgifter för motsvarande period under föregående räkenskapsår.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR KONCERNEN

Nettoomsättningen för kvartal 3 uppgick till 1,2 (0,8) MSEK. Omsättningsökningen är delvis hänförlig till en ökad säljaktivitet i Bolagets fokusområden vilket resulterat i ordrar vars leveranser omfördelats från föregående kvartal.

Rörelsens kostnadsminskning är hänförlig till effektiviseringar inom både personal samt övriga externa kostnader. Dock har räntan för lånefinansieringen, som skulle ha återbetalats i december, resulterat i markant ökade kostnader även under detta kvartal vilket påverkar det totala resultatet negativt.

FINANSIELL STÄLLNING

Likvida medel uppgick per balansdagen till 1,5 MSEK jämfört med 1,7 MSEK vid periodens ingång. Kassaflödet för kvartalet uppgick till -0,2 (-7,4) MSEK.

Soliditeten uppgick vid periodens slut till 23%.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2023

I början av perioden meddelade bolaget att ett nytt låneavtal upprättats vilket ersatte det brygglån som löpt ut per sista December 2022.

Den 5e Juli offentliggör Bolaget slutgiltigt utfall i den företrädesemission som Bolaget genomfört. Utfallet visar på en täckningsgrad på ca 42% vilket efter nyttjande av garantiåtaganden tillför Bolaget ca 22 MSEK innan avdrag för emissionsrelaterade kostnader.

Under kvartalets sista månad ansöker Bolaget om företagsrekonstruktion vilket sedermera godkänns av Linköpings Tingsrätt. Syftet med rekonstruktionen är framförallt att ge Bolaget tid att förhandla fram en långsiktig finansiell lösning. I samband med ansökan om rekonstruktion offentliggör Bolaget även att de skrivit under ett LOI med det internationella familjeägda bolaget ABENA. Syftet med LOIt är att utforska möjligheten till en samverkan för att nyttja Abenas befintliga globala försäljningsnätverk för att nå ut bredare med Bolagets produkter.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Efter periodens utgång har Bolaget meddelat att det under borgenärssammanträdet beslutades att rekonstruktionen kan fortsätta åtminstone till 27e December 2023.

I November meddelade Bolaget att ett nytt distributörsavtal tecknats för den Turkiska marknaden med Provas Medical Ltd. Avtalet är exklusivt och innebär förpliktelser till beställningar om ca 4,7 MSEK under förutsättning att Bolagets produkter framgångsrikt kan registreras i Turkiet.

Rapporten i sin helhet finns på bolagets hemsida: https://www.s2m.se/sv/finansiella-rapporter

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-11-17 13:30 CET.