Delårsrapport juli–september 2019

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT

Tredje kvartalet visar på en markant ökning av omsättningen samtidigt som kostnaderna minskar något jämfört med samma period föregående år. Ökningen av omsättning är hänförlig till att investeringarna i sälj och marknadsföring börjar visa resultat i synnerhet i Mellanöstern.

FINANSIELL UTVECKLING

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Omsättningen för kvartal 3 uppgick till 1,3 (0,4) MSEK. Omsättningen under perioden januari – september uppgick till 2,0 (1,0) MSEK. Omsättningsökningen beror till stor del på att investeringarna i sälj och marknadsföring nu börjar visa resultat.

Rörelseresultat (EBIT) för kvartal 3 uppgick till -3,2 (-4,9) MSEK, en ökning med 1,7 MSEK. Rörelseresultat (EBIT) för perioden januari - september uppgick till -12,4 MSEK (-9,6).

Ökningen av rörelseresultat beror på att de planenligt ökade rörelsekostnaderna för att hantera förväntad framtida tillväxt börjar ge utslag.

Rörelsemarginalen för kvartal 3 uppgick till -248 (-1213) procent. Rörelsemarginalen för perioden januari - september uppgick till -592 (-925) procent.

Resultat efter skatt för kvartal 3 uppgick till -3,2 (-4,9) MSEK och för perioden januari – september -12,5 (-9,7) MSEK.

FINANSIELL STÄLLNING

Bolagets finansiella ställning och likviditet är fortsatt god. Likvida medel uppgick per balansdagen till 21,2 MSEK jämfört med 26,4 MSEK vid periodens ingång. Eget kapital uppgick till 31,1 MSEK, jämfört med 34,3 MSEK vid periodens ingång. Soliditeten uppgick vid periodens slut till 88 procent. Intäkterna ökade markant under tredje kvartalet. Resultat av större investeringar inom sälj och marknadsföring väntas ge fortsatt ökade intäkter på sikt.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2019

Bolaget erhåller den största ordern av förbandet Epiprotect i Bolagets historia. Ordern kom från Bolagets distributör i Kuwait. Ordervärdet översteg 0,5 miljoner SEK och levererades under årets tredje kvartal.

Bolaget byter distributör i Förenade Arabemiraten. Den nya distributören MENA Medical Supplies ersätter den tidigare distributören AJ Research & Pharma in UAE. MENA Medical Supplies förbinder sig till initiala beställningar om ca 0,5 miljoner SEK samt beställningar om ca 7,5 miljoner SEK över de kommande 3 åren för att behålla distributionsrättigheterna.

För att stödja distributörerna I Mellanöstern öppnar bolaget ett säljkontor i Dubai. Verksamheten sker i form av ett helägt dotterbolag som leds på plats av Mårten Skog i egenskap av General Manager. Bolaget har som målsättning att öka omsättningen från regionen genom denna lokala satsning på marknadsföring samt utbildning av kunder och distributörer.

Patent och Registreringsverket meddelar att instagraft-teknologin har beviljats patentskydd i Sverige. Patentskyddet kommer att vara giltigt i 20 år från inlämningsdatum 22a januari 2016.

Bolaget har tillsammans med forskningspartners beviljats ca 30 miljoner SEK i forskningsanslag från Stiftelsen för Strategisk Forskning för att utveckla en ny generation av sårläkningsmaterial. Projektet löper över 5 år och involverar forskare från Linköpings Universitet, Katastrofmedicinsk Centrum, Örebro Universitet samt Luleå Tekniska Universitet. Bolaget, som kommer att ha de kommersiella rättigheterna, kommer att vara drivande i vissa av projektets delar och även medfinansiera eventuella patent.

Bolaget erhåller en order om ca 250 000 SEK från King Fahad General Hospital i Jeddah, Saudiarabien. Ordern kommer att levereras från det lager av produkter som distributören Saudi Mais Company for Medical Product har. Ordern innebär därmed att majoriteten av produkterna i lagret nu levereras till slutkund.

Epiprotect får en oracle-kod i Förenade Arabemiraten inom Abu Dhabi Health Services (SEHA). Detta är normalt sett en mycket tidskrävand process som beräknas ta ca 1,5-2 år. Bolaget har åstadkommit detta på ca 8 månader vilket är väsentligt snabbare än beräknat och visar på att sjukhusen är angelägna om att kunna börja använda produkten.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Bolaget har rekryterat Erika Tapani som Chief Financial Officer. Erika som senast kommer från en tjänst som biträdande ekonomichef för Attendo Skandinavien, kommer att tillträda tjänsten inom 6 månader.

Bolaget tecknar distributionsavtal med Stapeline Medizintechnik GmbH för distribution av bolagets samtliga produkter. Avtalet innebär initiala beställningar om totalt ca 500 000 SEK samt förpliktelser till beställningar om ca 7,2 miljoner SEK över de kommande 3 åren.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30 / www.partnerfk.se) är bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

S2Medical AB (publ) - Delårsrapport Jul – Sep 2019

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som S2Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22/11 2019 kl. 08:00.