Epiprotect registrerat som klass IIb i Saudiarabien

S2Medical AB (publ) har idag mottagit en bekräftelse från Saudiarabiska myndigheter att produkterna i den nya Epiprotectserien är registrerade och godkända för försäljning som klass IIb i landet.

Produkter i Epiprotectserien har tidigare varit registrerade i landet, men i linje med den nya klassificeringen som Bolaget meddelade om i mitten av 2021 har nu en ny registrering slutförts.

Saudiarabiska myndigheter har under de senaste åren skärpt kontrollen av medicintekniska produkter i landet och harmoniserat sina processer med den Europeiska CE-märkningen.

Bolaget kommer att göra en satsning i Saudiarabien som initieras under 2022 och bland annat innefattar att egen personal kommer att assistera säljare från bolagets nya distributör i landet, Arabian Trade House. Registreringen är därmed av strategisk vikt för att öka trovärdigheten hos bolagets produkter samt för att säkerställa produkternas tillgänglighet på marknaden över de kommande åren. Saudiarabien utgör en av de största och viktigaste marknaderna i regionen och förväntas stå för en väsentlig del av bolagets expansion i regionen över de kommande åren.

”Med start i februari kommer vårt eget säljteam ha en permanent närvaro i Saudiarabien för att stödja vår distributör i marknadsintroduktionen av bland annat Epiprotect. Fokus för vårt arbete kommer att ligga i utbildning av våra kunder för att bygga en långsiktig relation, förtroende och ge maximal nytta av våra produkter. Teamet i Saudiarabien kommer successivt att stärkas lokalt men kommer fram till dess kunna nyttja flera erfarna säljare och utbildare som med jämna mellanrum kommer besöka kunder i landet, vilket tillsammans med vår distributörs resurser bör ge oss vad vi behöver för att så snabbt som möjligt kunna ta marknadsandelar i landet.” säger bolagets COO Mårten Skog.

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-16 14:45 CET.