Ny studie visar att Epiprotect läker brännskador på halva tiden jämfört med standardbehandling

S2Medical AB (publ)s produkt för brännskador, Epiprotect, läker brännskador på halva tiden jämfört med grishud visar en ny prospektiv randomiserad multi-centerstudie som genomförts vid Sveriges två nationella brännskadecenter. Studien inkluderade 24 vuxna patienter med delhudsskador som behandlats på respektive brännskadecenter under perioden 2016 till 2018. Patienterna som behandlats med Epiprotect läkte 16 dagar snabbare än patienterna som behandlats med grishud. Patienterna i Epiprotect-gruppen hade dessutom mindre ärr, 12 månader efter läkning, än patienterna som behandlats med grishud. Studien visade även att ingen av de uppmätta parametrarna läkningstid, infektioner, smärta, påverkan på det vardagliga livet, hospitaliseringstid, kostnad, ärr eller säkerhet var till fördel för grishudsgruppen.

”Grishud har under decennier varit guldstandard i behandlingen av brännskador. Epiprotect reducerar inte bara grishudens läkningstid marginellt, utan delar den på hälften. Denna studie är en avgörande pusselbit i vårt arbete med att göra Epiprotect till den nya standarden för behandling av brännskador. Resultaten är helt klart över förväntan och kommer verkligen att hjälpa oss att accelerera försäljningen av Epiprotect till nya höjder. Studien är den viktigaste nyheten i Epiprotects historia.” säger bolagets VD Petter Sivlér.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är bolagets certified adviser.

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-10-05 16:57 CET.