Positiva resultat för eiratex i biokompatibilitetsstudie

Materialet eiratex som är grunden i S2Medical AB (publ)s sårläkningsprodukt Epiprotect har nu bekräftats klara kraven för subkronisk toxicitet i enlighet med ISO10993-11:2017. Resultatet av testerna, som utförts av samma oberoende testinstitut som tidigare tester som Bolaget rapporterat om, bekräftade att materialet inte orsakar några tecken på systemisk toxicitet och därmed uppnår högsta nivå av biokompatibilitet även i detta test. Tillsammans med övriga tester i studien bekräftar detta resultat materialets potential som implantat.

Eiratex är ett egenutvecklat material som används för produktion av produkterna i Epiprotect-serien. Testerna som utförts är en del i CE-märkningen av ett nytt Epiprotect-förband med ett bredare användningsområde och som därmed är i en högre klass än tidigare produkter.

Att materialet visar högsta nivå av biokompatibilitet i det längsta av alla biokompatibilitetstester är mycket glädjande samt indikerar att den pågående CE-märkningen kommer att klara även detta steg.” säger bolagets CEO, Petter Sivlér.

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-10-22 13:43 CET.

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets certified adviser.