• S2Medical AB/

S2Medical AB (publ) erhåller patentgodkännande i USA för “Plantaricin NC8 Alpha Beta” - banbrytande teknologi förstärker antibiotikaeffekt

S2Medical AB (publ) meddelar idag att det amerikanska patentverket (USPTO) har beviljat bolagets patent för “Plantaricin NC8 Alpha Beta”. Denna innovativa teknologi, som är en del av bolagets AMP-teknologi (Antimicrobial Peptide Technology), har visat sig markant förstärka effekten av antibiotika, vilket skapar nya möjligheter för effektiv behandling av svåra infektioner och resistenta bakterier.

Godkännandet av patentet i USA är ett stort genombrott för bolaget och stärker vår immateriella portfölj på den strategiskt viktiga amerikanska marknaden. “Plantaricin NC8 Alpha Beta” är ett naturligt antimikrobiellt ämne som, i kombination med antibiotika, kan öka deras effektivitet, vilket har potential att minska behandlingsresistens och förbättra patientresultat. Detta patent utgör en viktig del i S2Medicals globala expansionsstrategi och möjliggör framtida intäktsströmmar genom licensiering och försäljning i USA, världens största medicintekniska marknad.

Vad teknologin innebär

“Plantaricin NC8 Alpha Beta” består av två peptider som tillsammans agerar för att snabbt bryta ner bakteriers cellmembran. Studier har visat att teknologin är särskilt effektiv mot Staphylococcus-bakterier, inklusive antibiotikaresistenta stammar. Genom att kombinera denna teknologi med befintliga antibiotika kan den förstärka antibiotikas verkan och minska den mängd som behövs för att behandla infektioner. Detta ger en dubbel fördel: reducerad risk för antibiotikaresistens och effektivare behandling av svårläkta infektioner .

Framsteg i testerna

Teknologin har framgångsrikt genomgått prekliniska studier och visat lovande resultat både in vitro och i djurmodeller. Resultaten visar på en betydande synergistisk effekt när “Plantaricin NC8 Alpha Beta” används tillsammans med antibiotika såsom vancomycin och gentamicin. Dessutom har teknologin testats på kliniska isolat från patienter med implantat-infektioner, där den visade sig vara effektiv även mot multiresistenta bakteriestammar . Detta ger starka indikationer på att teknologin kan revolutionera behandlingen av infektioner kopplade till medicinska implantat och bidra till bättre patientresultat globalt.

“Vi är oerhört stolta över att detta patent nu är godkänt i USA. Detta är ett viktigt steg i vår utveckling och en bekräftelse på vår AMP-teknologi, som har stor potential att förändra hur vi bekämpar infektioner,” säger Petter Sivlér, CEO för S2Medical AB (publ). “Med den växande globala krisen kring antibiotikaresistens ser vi detta som ett viktigt steg för att bidra till att hantera ett av vår tids största medicinska hot.”

S2Medical AB har som mål att fortsätta utveckla lösningar som förbättrar läkningsprocessen och minskar patienters lidande. “Plantaricin NC8 Alpha Beta” kommer att vara en central komponent i bolagets framtida produktutveckling.

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-03 15:36 CET.

S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som fokuserar på utveckling och försäljning av innovativa lösningar för hela sårläkningsprocessen. Med särskild expertis inom behandling av brännskador och kroniska sår erbjuder bolaget produkter som minskar patienters lidande och optimerar kostnadseffektiviteten för hälso- och sjukvården.

Bolagets produktportfölj inkluderar IvaQ, ett avancerat system för undertrycksbehandling av sår, Instagraft, en metod för effektiv hudtransplantation, samt antimikrobiella peptider för behandling av infektioner med multiresistenta bakterier.

Utöver sin kärnverksamhet inom medicinteknik har S2Medical en betydande ägarandel i Eyracure AB, ett företag som utvecklar och äger den patenterade BIOlap20®-teknologin för hårvård. Denna teknologi används för att reparera och stärka skadat hår, vilket kompletterar S2Medicals breda engagemang för att möta både medicinska och kosmetiska behov.