• S2Medical AB/

S2Medical AB (publ) kompletterar ansökan om företagsrekonstruktion, omedelbar uppsägning av låneavtal

S2Medical AB (publ) meddelar att Linköpings tingsrätt idag har beslutat att inte bevilja  ansökan om företagsrekonstruktion eftersom det inte bedömts vara möjligt att mot bakgrund av inlämnat material avgöra om det finns en risk för sådan betalningsoförmåga som krävs för ett beslut om företagsrekonstruktion. Tingsrätten noterar även att den i ansökan beskrivna redogörelsen för verksamhetens fortsatta bedrivande bör konkretiseras.

Bolaget avser att komplettera ansökan om företagsrekonstruktion och att inlämna den på nytt till Linköpings tingsrätt, preliminärt på måndag morgon.

Bolaget offentliggjorde den 4 juli 2023 att bolaget omförhandlat ett existerande låneavtal som, efter en första amortering, omfattade en återstående låneskuld om cirka 8,1 miljoner SEK. De omförhandlade låneavtalen stipulerade i sedvanlig ordning att lånet omedelbart fick sägas upp om det uppstod skälig anledning att anta att bolaget inte fullständigt kommer att fullgöra sina förpliktelser. Bolaget har idag informerats om att låneavtalet i enlighet med detta har sagts upp av långivarna.

Bolagets mål är oförändrat att genomföra rekonstruktionen med minimal påverkan på bolagets kärnverksamhet och med målsättningen att alla fordringsägare ska kunna få betalt för sina fordringar, dock sannolikt med partiell fordringsreduktion. Bolaget bedömer sig ha starka tillgångar och goda möjligheter för att nå lönsamhet med rätt strategi och partnerskap.

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-09-08 17:17 CET.