S2Medical AB (publ) tecknar distributionsavtal för läkemedlet NexoBrid

S2Medical AB (publ) har tecknat ett avtal med MEDIWOUND Germany GmbH för distributionen av läkemedlet NexoBrid på den Svenska marknaden.

NexoBrid som är ett läkemedel för behandling av brännskador har vuxit stort i användningen i Europa, inte minst i Tyskland och Norge där NexoBrid idag är en viktig del av standardbehandlingen. Tillväxten beror till stor del på dess väldokumenterade förmåga att selektivt avlägsna brännskadad vävnad, något som inte minst är uppskattat av patienterna som får bättre resultat av behandlingen.

Avtalet innebär förutom möjligheterna till försäljningsintäkter från Sverige även ett ökat samarbete med MEDIWOUND globalt, då NexoBrid i kombination med S2Medicals produkt Epiprotect har visat stora synergieffekter, senast i studier publicerade från två stora brännskadecenter för barn i Rom, Italien.

”Vår affärsidé bygger på att leverera helhetslösningar för behandling av brännskador och svårläkta sår och för att möjliggöra förändring krävs samarbeten där företag med framstående produkter hittar vägar för att stödja varandra i det komplicerade arbetet att förbättra vården. För oss är avtalet med MEDIWOUND om distributionen av NexoBrid, just ett sådant samarbete som vi är övertygade om kommer att leda till bättre behandlingar. S2Medical kan nu erbjuda våra svenska kunder läkemedlet NexoBrid för enzymatisk debridering, Epiprotect för att skydda såret under läkning samt Silverlon för att behandla och förebygga infektioner. Samarbetet med MEDIWOUND är ett viktigt steg första steg för båda våra bolag mot större globala möjligheter till samarbeten i framtiden.” säger bolagets VD Petter Sivlér

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som S2Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18/12 2019 kl. 10:03

Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser.

Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ). Telefon: +46 (0)8-70 000 50