S2Medical genomför en strategisk förändring för att snabbare nå lönsamhet

I syfte att snabbare nå lönsamhet har bolaget valt att genomföra en strategisk förändring vilken innebär att alla tillgängliga resurser kommer användas för att nå ökad tillväxt. Bolaget kommer därför att pausa all verksamhet som rör egen utveckling och kliniska studier. Bolagets teknologi för att hantera multiresistenta bakterier kommer inte beröras av denna omorganisering då det arbetet sker i extern regi med bolagets universitetspartners och finansieringen hanteras med tidigare utdelade forskningsanslag.

En konsekvens av förändringen är att personalstyrkan totalt sett kommer att minska och att Bolaget enbart kommer att fokusera på att öka omsättningen genom försäljning av befintliga produkter. Följdeffekterna av detta är ett minskat behov av administration, vilket gör att bolaget i samförstånd med bolagets CFO väljer att avsluta dennes tjänst. Framledes kommer bolagets COO, Mårten Skog, att ansvara för den ekonomiska rapporteringen med stöd från extern konsult. Mårten har sedan bolagets notering ansvarat för koordinering av den ekonomiska rapporteringen och har därmed den erfarenhet som krävs för att säkerställa kvalitet och kontinuitet i ekonomiarbetet.

Initialt kommer omorganiseringen att resultera i en minskad burn rate och tillgängliggöra resurser som kan allokeras till att utöka försäljningen, för att så snart som möjligt uppnå positivt kassaflöde för verksamheten. Delar av effektiviseringen omfattar hyresavtal och liknande, innebärande att effekterna kommer att realiseras stegvis under innevarande år.

”Vi har flera fantastiska teknologier i vår portfölj, men bolagets hudsubstitut Epiprotect har redan hunnit bli standardbehandling på många center för svårläkta sår och brännskador globalt. Epiprotect har redan all den tunga kliniska data som krävs, är mycket nära att bryta igenom på flera olika marknader och har potential att själv kunna skapa en god lönsamhet. Vi har därför beslutat att satsa alla tillgängliga medel på att nå lönsamhet med Epiprotect innan vi växer vidare med övrig portfölj. Genom att minska andra omkostnader har vi hittat en bra väg framåt som kommer låta oss fokusera på att så snabbt som möjligt skapa ett lönsamt bolag, vilket är en förutsättning för att vi skall kunna hjälpa de mängder av patienter som lider av svårläkta sår och brännskador.” säger bolagets CEO Petter Sivlér.

Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-28 16:36 CET.