Saab visar första exportversionen av JAS 39 Gripen

Report this content

Saab visar första exportversionen av JAS 39 Gripen Fredagen den 7 december bjuder Saab Aerospace i Linköping in svensk media till en visning av det första exportanpassade Gripenflygplanet, som är avsett för kommande exportkunder, men också för det svenska flygvapnet. Flygplanet befinner sig just nu i produktion och har aldrig tidigare visats. Denna version av Gripen, som även kallas delserie 3-standard, innehåller en rad exportanpassningar som ny startmotor (APU Acceleration Power Unit), helt nya färgdisplayer i förarkabinen, lufttankningsprob (AAR Air to Air Refuelling) och NATO-anpassade vapenbalkar med mera. Dessutom visas en rad andra nyheter för Gripens framtida utveckling, till exempel hjälmmonterat sikte (HMD Helmut Mounted Display), nytt markkollisionssystem samt ett avancerat system för urskillning av eget eller fientligt flyg. Syftet med dagen är att ge en omfattande bild av Gripens produktion samt de senaste nyheterna om Gripens framtida marknadsutsikter. Besöket kommer att ge goda möjligheter till både fotografering och filmning. För de som inte har möjlighet att själva fotografera eller filma kommer det att finnas färdigt material att tillgå. Datum Fredagen den 7 december Tid kl. 10:00- ca 13:30 Plats Saab Aerospace, Linköping (ank. Saab Huvudporten) Anmälan senast torsdagen den 6 december Föranmälan med namn, personnummer samt presslegitimation erfordras till: Heidi Wendt, Extern Information Saab Aerospace, tfn 013-465 33 93, fax 013-18 54 27 eller heidi.wendt@saab.se Vänliga hälsningar, Peter Larsson Informationschef Saab Aerospace Saab är ett av världens ledande högteknologiska företag med huvudsaklig verksamhet inom försvar, flyg och rymd. Inom Saab finns en rad spetskompetenser och förmågan till systemintegration. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011203BIT00750/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011203BIT00750/bit0002.pdf