Europadebut för nya Saab 9-4X på Bryssel Motor Show

Trollhättan: Saabs första crossover-modell 9-4X får inom kort Europapremiär på bilsalongen i Bryssel. I monterns mitt flankeras 9-4X av nya Saab 9-5 och de senaste 9-3-modellerna, inklusive Saabs första elbil 9-3 ePower.

9-4X börjar säljas i Europa i augusti och är det senaste steget i Saabs största produktoffensiv någonsin. Med den nya modellen kan Saab för första gången köra in i det växande mellanstora crossover-segmentet. 9-4X har en anslående progressiv design. Med hög komfort och flexibilitet kombinerat med personbilslika köregenskaper blir den en frisk fläkt i sitt segment.

Bland monterns 9-3-modeller märks miljöklassade SportSedan 1.9 TTiD, som trots 180 hk bara släpper ut 119 g CO2/km – rekordeffektiva prestanda i detta segment.

Saab 9-3 ePower är prototypen till en testflotta om 70 bilar som i år ska delta i omfattande fälttester här i Sverige. Denna mellanklasskombi beräknas få en räckvidd på 200 km, vilket höjer ribban för dagens elbilar.
– Vi har påbörjat Saabs största produktoffensiv någonsin. Efter lanseringen av nya 9-5 för ett halvår sedan och nu 9-4X fortsätter vi senare i år med den efterlängtade 9-5 SportCombi. Bilsalongen i Bryssel inleder ett extremt intensivt år för oss, konstaterar Saab Automobiles VD Jan Åke Jonsson.

Tillsammans med Saab Automobiles styrelseordförande Victor Muller håller Jan Åke Jonsson en presskonferens i Saabs monter kl 10.30 på pressdagen den 14 januari.

Kontakt: