Första Saab 9-4X rullar av bandet

Det första serietillverkade exemplaret av Saabs nya crossovermodell 9-4X har nu rullat av bandet i fabriken Ramos Arizpe i Mexico.

Saab Automobiles VD Jan Åke Jonsson var på plats när serietillverkningen rullade igång, bara tre månader efter modellens världspremiär på Los Angeles Auto Show i november 2010. På plats var även Anders Svensson och Mikael Jacobsson, produktchef respektive utvecklingschef 9-4X.

Den första bilen – chassinummer 00001 – var en 9-4X Aero 2.8V6 Turbo i Ice Pearl metallic. Den ska först användas vid en pressvisning i USA och skeppas sedan direkt till Trollhättan och Saabs museum.
– Det här är en bra dag för Saab. 9-4X är ännu ett viktigt steg i vår affärsplan och denna spänstiga crossover innebär en viktig utökning av vårt modellprogram. Med 9-4X kör vi in i ett nytt segment som fortfarande ökar i popularitet, speciellt i USA, konstaterade Jan Åke Jonsson.

9-4X börjar säljas i USA i maj och i standardutrustningen ingår då bland mycket annat Saabs avancerade fyrhjulsdriftsystem XWD och adaptiva chassikontroll. Försäljningen i Europa och på andra marknader beräknas börja i augusti.

Bildtext 1:
GM:s globala produktchef Raymond J Chess (t v) och Saabs VD Jan Åke Jonsson framför Saab 9-4X chassinummer 00001 utanför fabriken i Mexico.
Bildtext 2:
Fån vänster: Utvecklingschef Saab 9-4X Mikael Jacobsson, Saabs VD Jan Åke Jonsson och produktchefen Anders Svensson.

Om Saab