Saab Automobile firar sin självständighetsdag

Trollhättan: Nästa onsdag, den 23 februari, lägger alla 3 800 anställda på Saab Automobile ner sina verktyg – för att fira födelsedag; ettårsdagen av Saabs pånyttfödelse som självständig biltillverkare ska firas med ett jättekalas där de anställda får sällskap av återförsäljare, leverantörer, VIP-inbjudna och inte minst media.

• Fabriksparty när Saab firar ettårsdagen som självständigt företag
  • Levande musik, utmärkelser, jubileumstal och produktutställningar
  • Lansering av Saabs senaste produktnyheter inklusive unik jubileumsmodell
  • 300 specialutvecklade jubileumstårtor

Delar av Saabs toppmoderna fabrik i Trollhättan ska konverteras till en nöjesarena och på Saab bilmuseum blir det öppet hus. Många av stadens barer och restauranger väntas också delta i festligheterna när Saab Automobile firar sitt första år som oberoende biltillverkare.

Jubileumsdagen infaller exakt på dagen ett år efter General Motors försäljning av
Saab Automobile till holländska Spyker Cars N.V. När avtalet var underskrivet talade Saabs nya styrelseordförande Victor Muller till en jublande skara anställda och lovade att den dagen skulle firas – och nästa vecka kommer han och VD Jan Åke Jonsson att hålla ord.

Underhållningsprogrammet i fabriken blir fullmatat med bland annat videoshower, musikframträdanden, jubileumstal, utmärkelser, en fototävling på temat ”Självständighet” och presentationer av Saabs senaste produktnyheter – inklusive en unik jubileumsmodell. Dessutom kommer alla deltagare att bjudas på en specialutvecklad födelsedagstårta tillverkad i en limiterad upplaga om drygt 300 exemplar. Evenemanget kommer att spelas in och direktsändas hos utvalda återförsäljare runt om i världen.

– Detta är vår självständighetsdag och vi ska fira att vi åter är herrar över våra egna öden, fria att göra våra egna bedömningar och fatta våra egna beslut, deklarerar Jan Åke Jonsson.

– Saab har kommit långt under de senaste tolv månaderna. Vi har rekonstruerat vår verksamhet både här hemma i Sverige och i hela vida världen, vi har implementerat nya arbetsmetoder, kört in på nya marknader och träffat nya samarbetsavtal. Vi har också dragit igång den största produktlanseringsoffensiven i Saabs historia; nya 9-5 Sedan och 9-4X Crossover under 2010, senare i år kommer 9-5 SportCombi och nästa år är det dags för nästa generation av Saab 9-3.

– Därför ska vi under nästa veckas firande blicka både framåt och bakåt. Vi är i början  av en ljusnande framtid för vårt företag, avslutar Jan Åke Jonsson och lämnar ordet till  sin styrelseordförande Victor Muller:

– Saab Automobile kommer tillbaka som ett självständigt företag med pånyttfödd entreprenörsanda. Alla våra fritänkande och innovativa medarbetare har fått fria tyglar, det har alltid varit en del av det här företagets DNA-profil, och vårt jubileumsfirande under nästa vecka är en del i den processen.

– Ingen annan biltillverkare har lika lojala medarbetare, lika lojala återförsäljare – eller för den delen lika lojala kunder. Med de nya spännande modeller som vi redan nu kan erbjuda – och som vi har på gång – har vi alla förutsättningar för framtida framgång.

Under de senaste tolv månaderna har Saab Automobile bland annat

• Koncentrerat all design, utveckling och tillverkning till Trollhättan
  • Rekonstruerat konstruktions- och utvecklingsprocesser
  • Introducerat ett globalt Saab-kontrollerat nätverk för distribution och försäljning