Saab spänner musklerna på Genèvesalongen 2011

Två världspremiärer plus lansering av den nya modellserien Saab 9-3 Griffin och premiärvisning av Saabs jubileums-Cabriolet, som tillverkas i begränsad upplaga för att fira Saabs första år som självständigt bilföretag: Saabs monter på bilsalongen i Genève (3-13 mars) bjuder på fler nyheter än någonsin tidigare.

Världspremiär: Koncept för framtida former för Saab

I centrum står en spännande konceptbil som ger en fingervisning om nya designgrepp och teknologier i kommande Saab-modeller.

Den nya konceptbilen har skapats av ett designteam lett av Saabs nya designchef Jason Castriota, som i bilens slanka framtoning lyfter fram designdetaljer som anknyter till Saabs skandinaviska och flygplansinspirerade designtradition. Konceptbilen lanserar spjutspetsteknik som ett fyrhjulsdriftssystem med en elmotor som driver bakhjulen och en banbrytande kommunikationsplattform baserad på operativsystemet AndroidTM.

Världspremiär: Nya Saab 9-5 SportCombi

I rampljuset står också för första gången den för Saab så viktiga och av många så efterlängtade 9-5 SportCombi. Detta femdörrarssyskon till Saab 9-5 Sedan blir ett synnerligen intressant alternativ till övriga kombibilar i premiumsegmentet och på många marknader förväntas den sälja ännu bättre  än sedanmodellen.

Nu kommer Saab 9-3 Griffin

Lanseringen av 9-3 Griffin innebär en nystart för hela 9-3-programmet; SportSedan, SportCombi, Cabriolet och 9-3X får alla modifierad exteriör och interiör samt starkare och ännu mer bränsleeffektiva motorer. De nya bensinturbomotorerna har bland annat direktinsprutning och variabla ventiltider, medan ytterligare fintrimning av  turbodieslarna resulterat i smått häpnadsväckande prestanda hos 9-3 SportCombi: med 180 hk drar den bara 4,5 l/100 km vid blandad körning. Det ger ett CO2-utsläpp på blott 119 g/km, vilket alltså i sin tur innebär att 9-3 SportCombi med hela 180 turbostarka hästkrafter klassas som miljöbil.

Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition

Saab ettårsjubilerar som självständig biltillverkare och detta första frihetsår firas med en exklusiv version av 9-3 Cabriolet, som döpts till Independence Edition och som bara ska tillverkas i 366 exemplar. Independence Edition utgår från Griffin Cabriolet i Aero-utförande och har en unik ”Amber Orange” metalliclack, etsningar på sidorutorna och en alldeles egen interiördekor.

Kontakt:

Om Saab: