Anna Wijkander utnämnd till ny finansdirektör på Saab

Saab har idag meddelat att Anna Wijkander, idag vice CFO och chef för Corporate Control på Saab, blir bolagets nya CFO och ny medlem av Saabs koncernledning. Detta efter att Saab den 4 april 2024 meddelat att nuvarande finansdirektör Christian Luiga beslutat sig för att lämna bolaget.

Anna har arbetat på Saab sedan 2015. Dessförinnan arbetade hon i många år på Ericsson, senast i en rad chefspositioner inom finansområdet.

- Anna Wijkander har gedigen erfarenhet och rätt kompetens för rollen. Jag är övertygad om att hon kommer att göra ett utmärkt jobb med att stödja vår tillväxtresa och fortsätta utveckla vår finansfunktion, säger Saabs vd och koncernchef Micael Johansson.

Anna Wijkander börjar i rollen den 9 september 2024.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.