• Saab/

Förenade Arabemiraten meddelar avsikt att anskaffa ytterligare GlobalEye från Saab

Förenade Arabemiraten meddelade idag, vid Dubai Air Show, att de avser att göra ett tillägg till kontraktet med Saab avseende köp av ytterligare två avancerade flygburna övervakningssystem GlobalEye.

Enligt dagens tillkännagivande skulle det potentiella ordervärdet kopplat till detta tilläggskontrakt vara USD 1,018 miljarder.

Nu följer en period av avslutande förhandlingar. Saab har i nuläget inte undertecknat tilläggskontraktet eller fått någon order kopplat till dagens tillkännagivande.

Saab tilldelades det ursprungliga kontraktet avseende utveckling och produktion av två GlobalEye-system vid flygmässan Dubai Air Show i november 2015. Förenade Arabemiraten beställde sedan ett tredje system 2017.

GlobalEye erbjuder förmågan att övervaka luft, hav och land i en och samma lösning. GlobalEye kombinerar en ny radar med utökad räckvidd med jetflygplanet Global 6000 som har mycket lång flygräckvidd och tillverkas av Bombardier.

Saabs presscenter,

Ann Wolgers, presschef

Informationen är sådan som Saab AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2019 kl. 10:55: CET.