Litauen uppgraderar RBS 70 med mörkersikte och nya missiler

Saab har mottagit två beställningar från Försvarsdepartementet i Litauen avseende köp av förbättrade missiler samt BORC-sikten avsedda för operationell förmåga i mörker. Det totala ordervärdet är cirka MSEK 100 och leveranser kommer ske med start under 2019.

Den litauiska försvarsmakten är sedan tidigare användare av RBS 70 och får nu en missil med längre räckvidd, högre höjdtäckning och en utökad verkan mot bepansrade mål samt nattsikten som öppnar möjligheten att använda systemet när som helst på dygnet.

-       Det är glädjande att Litauen fortsätter att investera i RBS 70-systemet. Genom att addera BORC-sikten i landets nuvarande uppsättning får Litauen ett betydligt mer kompetent system som även kan operera i mörker säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Saabs portfölj av markbaserade luftvärnssystem med kort räckvidd omfattar RBS 70 och vidareutvecklingen RBS 70 NG. RBS 70-systemet är mycket framgångsrikt på marknaden med mer än 1 600 system och mer än 18 000 missiler levererade till 19 länder.