Lyckad uppskjutning av Marcus Wandt i rymden

Natten mellan den 18 och 19 januari svensk tid påbörjade Marcus Wandt, som till vardags jobbar som chefstestpilot på Saab, rymdfärden från Kennedy Space Center till Internationella rymdstationen, ISS. Saab är en av medfinansiärerna till projektet som ska säkerställa att Sverige ligger i framkant inom rymdforskning.

På ISS kommer Marcus Wandt bland annat att bedriva forskning om tyngdlöshet och att hjälpa till med arbetet att förstå hur människor kan leva och arbeta utanför jorden.

- Det här är en betydelsefull och stor händelse för både Sverige och Saab, rymden är ett allt viktigare område för Sverige och vår försvarsförmåga. Saabs fokus på innovation och avancerad teknologi innebär att vi nu bidrar till viktig forskning och utveckling inom rymdområdet. Vi är stolta över att en av våra medarbetare nu är den tredje svensken i rymden och vi ser fram emot att följa hans arbete, säger Saabs VD och koncernchef Micael Johansson.

Marcus Wandt togs under hösten 2022 ut till den Europeiska rymdorganisationens (ESA) rymdprogram. Under våren 2023 blev det klart att en rymdfärd skulle bli av och att Marcus Wandt skulle bli ESA:s första projektastronaut någonsin. Han är för tillfället tjänstledig från sin roll som chefstestpilot för Gripen på Saab.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med över 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.