Saab beslutar om incitamentsprogrammet Key Employee Plan 2024

Saabs styrelse har beslutat om Key Employee Plan 2024 (KEY 2024), ett långsiktigt incitamentsprogram för nyckelanställda. KEY 2024 är en fortsättning på pågående program för nyckelanställda, KEY 2023, och har motsvarande villkor.

KEY 2024 är ett komplement till Saabs långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogram och syftar till att behålla nyckelpersoner. 1 500 nyckelanställda inom Saab-koncernen kan erbjudas deltagande i KEY 2024. Programmet omfattar inte styrelsen, VD, koncernledningen eller andra högre chefer. Deltagarna blir utvalda utifrån kritiska färdigheter, prestation eller potential.

Deltagarna i KEY 2024 tilldelas ett potentiellt belopp motsvarande 15 procent av deltagarens årslön. Beloppet omvandlas till ett antal syntetiska aktier baserat på aktiekursen för Saabs aktie av serie B på Nasdaq Stockholm vid tidpunkten för tilldelningen. KEY 2024 har en treårig intjänandeperiod, den inleds i februari 2024 och avslutas efter cirka tre år. Det maximala beloppet som kan utbetalas är högst 30 procent av deltagarens årslön. För att få full utbetalning måste deltagaren vara anställd inom Saab-koncernen under hela treårsperioden. Kontant utbetalning sker vid två tillfällen; efter cirka två respektive tre år från planens början med 50 procent av tilldelningen vid varje tillfälle.

Storleken på det belopp som deltagarna kan erhålla styrs av kursutvecklingen för Saabs aktie under treårsperioden. Vid respektive utbetalningstillfälle omvandlas de syntetiska aktierna till ett belopp baserat på aktiekursen vid utbetalningstillfället. Detta belopp betalas ut kontant till deltagarna efter avdrag för skatt.

KEY 2024 leder inte till utspädning av befintliga aktieägare utan medför endast en kostnad för Saab. Den totala effekten på resultaträkningen beräknas till cirka 191 miljoner kronor fördelat på åren 2024-2027.

Styrelsens avsikt är att årligen besluta om incitamentsprogram motsvarande KEY 2024.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 20 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.