Saab får beställning på ammunition till Carl-Gustaf från Estland

Saab har fått en beställning från den estniska inköpsmyndigheten Centre for Defence Investment på ammunition för det bärbara vapensystemet Carl-Gustaf®. Ordervärdet uppgår till MSEK 186 och leveranser kommer att ske under 2018 och 2019.

Beställningen är lagd under ett ramavtal som undertecknats av Försvarets Materielverk (FMV) inom ramen för vilket Estland har möjlighet att lägga beställningar hos Saab.

-        Den här ordern befäster kundens tro på de förmågor och den kapacitet som Carl-Gustafsystemet ger soldaterna, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Carl-Gustaf M4 är den senaste versionen av det i strid beprövade, axelavfyrade och mångsidiga vapensystemet som används av ett flertal länder runtom i världen. Det ger användarna en lång rad bekämpningsalternativ och gör trupperna lättrörliga och effektiva i alla stridssituationer. Carl-Gustaf M4 bygger vidare på systemets utomordentliga kapacitet och erbjuder en högre precision, lättare konstruktion och kompatibilitet med framtida innovationer.