Saab får beställning på RBS 70 NG från Kanada

Saab har fått en beställning från Kanadas regering på det korträckviddiga luftvärnssystemet RBS 70 NG. Ordervärdet är cirka 227 miljoner CAD (1,8 miljarder SEK) och leveranser börjar under 2024.

Beställningen inkluderar all utrustning som krävs för att använda RBS 70 NG, inklusive eldenheter, robotar, transportfordon samt utbildning och support. Genom affären kommer Saab långsiktigt att stötta Kanadas luftvärnsförmåga, med särskilt fokus på den kanadensiska försvarsmaktens närvaro i Lettland.

-  Vi levererar ett väl beprövat, effektivt luftvärnssystem som ger länder en mycket viktig förmåga i en orolig omvärld, säger Saabs VD och koncernchef Micael Johansson.

Kanada valde Saabs erbjudande inom ramen för en konkurrensupphandling och Saab kommer att samarbeta med kanadensiska partners och leverantörer för att leverera kontraktet.
RBS 70 NG är laserstyrt, vilket hindrar motståndaren från att störa ut systemet, och har en automatisk målsökare. Några av Saabs kundländer för RBS 70 NG är Brasilien, Tjeckien och Lettland.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.