Saab får beställning på träningssystem från Storbritannien

Saab har tecknat ett treårigt kontrakt med det brittiska försvarsdepartementet gällande ytterligare förmåga till tränings- och simuleringssystem som Saab tidigare levererat till Storbritannien. Orderbeloppet är 60 miljoner GPB (cirka 730 miljoner SEK).

Kontraktet inkluderar även optioner att utöka kontraktsperioden till 2030. Saab kommer att leverera träningssystem av typen Instrumented Live Training. Det är en typ av system som bygger på laser-, radio- och GPS-teknik och som används för att simulera effekter av direkt och indirekt eld. Systemen genererar en mängd data som används för objektiv utvärdering och analys av övningarna.

- Vi förser den brittiska försvarsmakten med den modernaste tekniken för träningssystem som finns på marknaden. Vår teknik bidrar till att stärka Storbritanniens träningsförmåga och till ökad interoperabilitet vid övningar med andra länder, vilket är allt viktigare i en orolig omvärld, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Saab, har levererat träningssystem till den brittiska försvarsmakten i över 30 år. Den brittiska armén har nyligen använt system från Saab vid övningar bland annat i Sverige, Finland, Estland, Cypern och Tyskland.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.