Saab får order på Carl-Gustaf

Saab har tagit emot en order på det rekylfria axelburna granatgeväret Carl-Gustaf®. Ordervärdet är cirka 1,3 miljarder SEK och leveranser är planerade 2024-2025.

- Detta är ytterligare ett kvitto på att Carl-Gustaf är förstahandsvalet för försvarsmakter i många delar av världen. Det är ett system som soldaterna litar på ute på slagfältet, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

På grund av branschens karaktär och omständigheter som rör kunden kommer ingen ytterligare information om denna beställning eller kunden att offentliggöras.

Mer information om Carl-Gustaf: www.saab.com/products/carl-gustaf

Saabs Presscenter

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 20 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.