Saab får order på Carl-Gustaf M4 till Australien

Saab har fått en order på från Carl-Gustaf® M4 – som är den senaste versionen av vapensystemet, till den australiska armén. I och med denna order har totalt sex länder beställt det nya systemet sedan det lanserades i slutet av 2014. Leveranser kommer att ske under 2020.

Den nya versionen bygger vidare på Carl-Gustaf-systemets effektivitet och mångsidighet, samtidigt som det introducerar en rad nya förbättringar. Dessa förbättringar inkluderar en lättare konstruktion med en totalvikt på under 7 kg, skotträknare, förbättrad säkerhet och smarta funktioner, såsom kompatibilitet med intelligenta siktessystem och programmerbar ammunition. Det ger soldaten en avsevärt bättre operativ förmåga. Den nya versionen är fullt bakåtkompatibel med ammunition avsedd för äldre Carl-Gustaf-system.

-        Med introduktionen av Carl-Gustaf M4 får den australiska armén ett vapen med de senaste funktionerna samt förbättrad ergonomi, vilket ger en ökad taktisk flexibilitet för att kunna möta de flesta situationer på slagfältet, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Carl-Gustaf har sedan tidigare används omfattande inom den australiensiska armén och uppgraderingen till det nya systemet representerar en modernisering av det viktiga systemet.

Saabs världsledande vapensystem Carl-Gustaf har en lång och utpräglad historia med användare över hela världen. Saab har arbetat nära globala kunder för att succesivt förbättra och modernisera systemet.

Carl-Gustaf M4 är den senaste versionen av det bärbara, axelavfyrade och mångsidiga vapensystemet. Det ger användarna en lång rad bekämpningsalternativ och gör trupperna flexibla och effektiva i alla stridssituationer.

För mer information och filmer (A- and B-roll) fria för publicering, se bifogade länkar: http://saabgroup.com/Media/media-videos/