Saab får order på markradarsystemet Giraffe 1X från från FMV

Saab har fått en order från Försvarets Materielverk (FMV) på radarsystemet Giraffe 1X till en av Sveriges luftvärnslösningar. Kontraktsperioden är 2024-2027 och ordervärdet är cirka 700 miljoner SEK.

Ordern inkluderar Saabs markradarsystem Giraffe 1X, tillhörande ledningssystem och integration mot ett av Försvarsmaktens luftvärnssystem. Radarn kommer att installeras på ett bepansrat fordon av typen Sisu GTP.

- Jag är stolt att Sverige väljer att integrera vår mångsidiga markradar Giraffe 1X som en del i sitt luftvärn. Vår lösning kommer att bidra till att stärka luftvärnet och skydda styrkorna på fältet med avancerad förmåga att upptäcka och identifiera hot, säger Carl-Johan Bergholm, chef för Saabs affärsområde Surveillance.

Giraffe 1X ger användaren kvalitativa måldata för luftvärn, drönardetektering för bekämpning av obemannade farkoster i luften och förmåga att identifiera och varna för inkommande eld. Radarn är mjukvarubaserad och kan kontinuerligt uppgraderas för att möta nya typer av hot.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.