Saab har genomfört första T-7A-leveransen

Saab har levererat den första enheten inom T-7A Red Hawk-programmet. Det är en milstolpe inom teknik- och tillverkningsfasen (EMD) som nu görs till Boeing, Saabs partner för det avancerade skolflygplanet T-7A.

Tillverkningen och leveransen av den första bakkroppen är den senaste milstolpen i Saabs bidrag vad gäller design och utveckling av skolflygplanet T-7A Red Hawk för det amerikanska flygvapnet. Den 15 april 2021 levererades den första enheten från Saab i Linköping till Boeing i St. Louis, USA. Efter att EMD-fasen är avslutats kommer produktionen av Saabs delar av T-7A flyttas till bolagets nya anläggning i West Lafayette i Indiana, USA.

- T-7A Red Hawk är resultatet av en fantastisk ingenjörskonst som har revolutionerat sättet att utveckla och tillverka flygplan på. Det har åstadkommits tack vare samarbetet med Boeing och användningen av digital design och avancerad tillverkning. Det har varit oerhört givande att gå i bräschen för den snabba utvecklingen och att lyckas omsätta den precisionen i produktionen, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.

I partnerskapet med Boeing ansvarar Saab för design, utveckling och tillverkning av bakkroppen av skolflygplanet T-7A Red Hawk. När Saabs bakkropp nu anländer till Boeing kommer den att sättas ihop med den främre delen av flygplanet innan vingar, fenor och höjdroder monteras för att bilda ett komplett flygplansskrov. Det här flygplansskrovet kommer att användas på marken för statiska tester av flygplanet under EMD-fasen.

T-7A Red Hawk är ett helt nytt avancerat pilotträningssystem till det amerikanska flygvapnet för att träna nästa generations stridspiloter i årtionden framöver. Flygplanet har dragit nytta av Saabs och Boeings banbrytande tillvägagångssätt i design, utveckling och tillverkning av militärflygplan. De två T-X-flygplan som tillverkades specifikt för evalueringsprocessen för U.S. Air Force gick från koncept till första flygning på bara 36 månader.

www.saab.com

Twitter: @Saab

Facebook: @saabtechnologies

LinkedIn: Saab

Instagram: Saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.