Saab lanserar ny konfiguration för radarsystemet Giraffe 1X

Saab lanserar en ny konfiguration för radarsystemet Giraffe 1X. Den kallas för Giraffe 1X Deployment Set och ska inom kort visas upp för första gången på mässan DSEI i London.

Den nya konfigurationen är enkel att transportera, snabb att flytta och lätt att gruppera, vilket är en fördel på det moderna slagfältet och i andra situationer där fasta installationer behöver skyddas från angrepp ifrån luften.

Giraffe 1X Deployment Set är en kompakt och robust mjukvarubaserad radar som utgör en mångsidig lösning såväl för mobila som för fasta installationer. Den är effektiv, enkel att använda och har en stor sökvolym (75 km) vilket gör den väl lämpad för tidskritiska uppdrag.

- Giraffe 1X Deployment Set ger användaren en förmåga som är lätt att gruppera och som ger en omedelbar lägesbild av luftrummet. Vi arbetar ständigt för att utveckla lösningar som ger de operativa styrkorna  värdefull tid att agera, säger Carl-Johan Bergholm, chef för Saabs affärsområde Surveillance.

Giraffe 1X, som är avsedd för luft- och sjöövervakning, är en lättviktig 3D-radar med en aktivt elektroniskt styrd antenn (AESA). Den ger användaren kvalitativa måldata för luftvärn, drönardetektering för bekämpning av obemannade farkoster i luften och förmåga att identifiera och varna för inkommande eld. Radarn är mjukvarubaserad och kan kontinuerligt uppgraderas för att möta nya typer av hot.

Saab Press Centre

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med målet att hjälpa länder att hålla sina medborgare och samhällen säkra. Tack vare våra 19 000 skickliga medarbetare tänjer Saab ständigt på teknikens gränser för att skapa en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab konstruerar, tillverkar och underhåller avancerade flygteknik-, vapen-, lednings-, sensor- och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige. Vi har omfattande verksamhet över hela världen och är en del av flera nationers inhemska försvarsförmåga.