Saab lanserar nya laseravståndsmätaren Vidar

Saab lanserar Vidar, en ny kompakt avståndsmätare med hög prestanda. Vidar ingår i ledningssystemet som Saab ska leverera till Australiens nya patrullfartyg i Arafura-klassen.

Saab fick beställningen på ledningssystemet till de australiensiska patrullfartygen av Luerssen Australia i april 2018, som tidigare kommunicerats.

Avståndsmätare mäter avståndet till mål med hjälp av en laserstråle. Vidar kan ingå som en viktig del exempelvis i ett övervaknings- eller vapensystem för sjö- eller flygmål. Vidar är kompakt, har ett användarvänligt gränssnitt och genererar målföljningsdata med mycket hög precision även på långa avstånd.

-        Vidar, som är det senaste tillskottet i Saabs laserportfölj, möter marknadens efterfrågan på en laseravståndsmätare som balanserar kraven på storlek och hög prestanda. Vidar är i produktion för det 9LV-baserade ledningssystem som Saab ska leverera till Australiens nya patrullfartyg i Arafura-klassen, säger Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillance.

Saab är en ledande leverantör av militära lasersystem och har sedan början av 1960-talet levererat mer än 5000 enheter till över 30 länder.