Saab levererar Mk II-robotar för RBS 70 till den tjeckiska armén

Saab har fått en order på leverans av Mk II-robotar för RBS 70 till den tjeckiska armén. Leveranserna kommer att ske under 2019.

Beställningen lades av NATO Support and Procurement Agency (NSPA), som ansvarar för NATO-ländernas inköp. Tjeckien använder både RBS 70 och det nya RBS 70 NG-systemet. Båda systemen är kompatibla med Mk II-roboten.

– Beställningen från NSPA är ett bevis på NATO:s fortsatta intresse för våra robotsystem. Mk II är en kompetent robot med en höjdtäckning på 4 km och en räckvidd på 7 km, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Saabs utbud av markbaserade luftvärnsrobotsystem med kort räckvidd omfattar RBS 70 och den senaste versionen RBS 70 NG. RBS 70-systemet har varit mycket framgångsrikt på marknaden. Fler än 1 600 avfyrningssystem och omkring 18 000 robotar har levererats till 19 länder.

För mer information kontakta:

Saabs presscenter,

+46 (0)734 180 018,

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter. Genom innovativt, samarbetsinriktat och praktiskt tänkande utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ny teknik för att möta kundernas förändrade behov.