Saab och Boeing tecknar avtal om 787 Dreamliner

Saab har tecknat ett förlängningsavtal med Boeing för tillverkning av stora lastrumsdörrar, bulklastdörrar och åtkomstdörrar till Boeing 787 Dreamliner.

Ramavtalet är en förlängning av ett befintligt kontrakt som tecknades med Boeing 2004 för 787 Dreamliner-programmet.

– Med denna kontraktsförlängning fortsätter vi att vara en stolt partner till Boeing i det framgångsrika 787-programmet, ett av världens mest sålda widebody-flygplan. Det stärker vår goda och långvariga relation med Boeing och förbättrar vårt samarbete, både inom kommersiella flygplanssektioner och för skolflygplanet T-7A på försvarssidan, säger Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.

Sedan programmet startade har Saab levererat över 1100 kompletta uppsättningar av dörrar till Boeing 787 Dreamliner-programmet.

Saab har lång erfarenhet av att leverera flygplansstrukturer till såväl militära som kommersiella flygplansprogram. Liksom många andra stora 787-strukturer kommer dörrarna huvudsakligen att vara gjorda av kompositmaterial. En rad system är inbyggda i dörrarnas kompositstrukturer, viket ger Boeing lätta dörrar som är enkla att installera.

Saab Press Centre

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med målet att hjälpa länder att hålla sina medborgare och samhällen säkra. Tack vare våra 19 000 skickliga medarbetare tänjer Saab ständigt på teknikens gränser för att skapa en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab konstruerar, tillverkar och underhåller avancerade flygteknik-, vapen-, lednings-, sensor- och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige. Vi har omfattande verksamhet över hela världen och är en del av flera nationers inhemska försvarsförmåga.

Saab AB (publ)
SE-581 88 Linköping