Saab och FMV tecknar kontrakt på ny materiel till Gripen E

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning från FMV gällande inköp av ny materiel till Gripen E. Beställningen som är ett tillägg till det tidigare ingångna Gripen E-kontraktet har ett ordervärde på cirka 400 MSEK.

Det ursprungliga kontrakt som tecknades med FMV under 2013 gällande utveckling och modifiering av Gripen E bygger på att visst materiel skulle återanvändas ifrån existerande flygplan/förråd som finns i Försvarsmaktens ägo. Beställningen som nu inkommit till Saab innebär att en del av den materiel som skulle ha återanvänts istället kommer att köpas ny.

- Baserat på behov och leveransförmåga har Saab, FMV och Försvarsmakten arbetat fram omfattningen av beställningen. Parternas gemensamma strävan har varit att säkra materiel så att Försvarsmaktens operativa Gripen C/D- flygplan fortsatt kan producera den flygtid som behövs samtidigt som Gripen E levereras och förbandssätts, säger Jonas Hjelm, Senior Vice President and Head of Business Area Aeronautics.

Detta är ett första steg i en förändring av produktionsupplägget för Gripen E till det svenska flygvapnet.

Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Taggar: